Nå er det tid for skrei folkens!

Hver vinter kommer det masse deilig torsk i butikken. Dette er skreien som har funnet det for godt å dra til Norskekysten for å gyte. Toppdestinasjon for skreien er Lofoten, selv om den finnes helt fra Mørekysten til Finnmark. Skreien har en svært god kvalitet. Den er også full av lever og rogn. Selv har jeg […]

Fermenterte bær

Det er mest vanlig å bruke for eksempel kål til melkesyregjæring, men bær og frukt kan også fint brukes! Disse er en immun booster! Kjekt å ha stående nå i forkjølelses sesongen.

Er det nødvendig å bruke en startkultur når du fermenterer grønnsaker og frukt?

Å fermentere mat har lange tradisjoner. Dessverre er det slik at mye av disse tradisjonene har gått i glemmeboken. Vi lever mer og mer på ferdig og hurtigmat. Dessuten har vi jo frysere og kjøleskap. Fermentert/melkesyregjæret mat gir store helsemessige gevinster. Her noen tips om hvordan du kan få fart på selve gjæringsprosessen.

Hva er fytinsyre?

Fytinsyre finnes i korn, frø og nøtter. Hva i all verden er dette? Ingen grunn til bekymring mener ekspertene. Hvorfor skulle de ellers anbefale at vi spiser så mye brød og korn? Fytinsyren kan imidlertid være med på å skape mageproblemer samt hindre opptak av viktige næringsstoffer.

Antibiotikabruk og tarmflora

Antibiotikabruk er stadig økende i vår vestlige verden. Minimum 70 % av vårt immunforsvar sitter i tarmen. Antibiotikabruk ødelegger den naturlige tarmfloraen og gjør kroppen sårbar for nye infeksjoner. Er det noe du selv kan gjøre for å bedre tarmfloraen?

Tarmens betydning for immunforsvaret

Tarmen har stor betydning for et menneskets immunforsvar. Hvis ikke denne fungerer optimalt fører dette til at sykdom lettere oppstår. Det er viktig med et sundt og godt kosthold allerede fra tidlige barneår. Mye grønnsaker og fiber vil være med på å styrke en persons immunforsvar.