Tarmens betydning for immunforsvaret

Tarmen har stor betydning for et menneskets immunforsvar. Hvis ikke denne fungerer optimalt fører dette til at sykdom lettere oppstår. Det er viktig med et sundt og godt kosthold allerede fra tidlige barneår. Mye grønnsaker og fiber vil være med på å styrke en persons immunforsvar. Fermentert mat er også et godt tips!

Våre «kjære» bakterier!

Vi har i lang tid vært hysteriske for bakterier, men nå er heldigvis trenden i ferd med å snu seg. Noen bakterier har blitt i overkant hissige og derfor også farlige, men de aller fleste bakterier er våre kropper helt avhengige av. Slutt med hygiene hysteriet!

Fermentert ramsløk

Her en enkel oppskrift på melkesyregjæret/fermentert ramsløk. Du kan selvfølgelig bruke andre planter fra naturen som for eksempel løvetannblader eller skvallerkål .

Fermenterte bær

Det er mest vanlig å bruke for eksempel kål til melkesyregjæring, men bær og frukt kan også fint brukes! Disse er en immun booster! Kjekt å ha stående nå i forkjølelses sesongen.

Er det nødvendig å bruke en startkultur når du fermenterer grønnsaker og frukt?

Å fermentere mat har lange tradisjoner. Dessverre er det slik at mye av disse tradisjonene har gått i glemmeboken. Vi lever mer og mer på ferdig og hurtigmat. Dessuten har vi jo frysere og kjøleskap. Fermentert/melkesyregjæret mat gir store helsemessige gevinster. Her noen tips om hvordan du kan få fart på selve gjæringsprosessen.