Multitasking i dagens «multi media jungel»

Barn i dag får all verdens tekniske «duppeditter» inn med morsmelka. mange barn syntes data, mobil etc er vel så spennende som leker.

PC, facebook, youtube, chatting, nintendo etc, etc  er velkjente begreper for ungdom i dag. Mange ungdommer gjør mange ting samtidig. De sitter på nettet samtidig som de «skyper» ser på tv etc. Kanskje forsøker de å gjøre litt lekser samtidig. Ordet multitasking er sentralt i denne sammenheng. Dvs å veksle rask mellom ulike oppgaver samtidig. Barn og unge mener at det er hlet uprolblematisk å veksle mellom ulike mediaer samtidig. Forfatter og journalist Per Kristian Bjørkeng  mener at multitasking går utover prestasjonsevnen. Å utføre to helt ulike oppgaver samtidig er umulig for menneskets hjerne. Ifølge amerikanske forskere synker hjernens effektivitet med 50 % når den hele tiden skal veksle fra en oppgave til en annen. Hvis vi skal lære noe skikkelig krever det 100 % konsentrasjon og tid til lange tankerekker. Også barn som multisaker mister konsentrasjonen. Det er lett å la seg avlede fra leksene med facebook og youtube lett innenfor rekkevidde. Digitale barn har ikke en spesiell evne til å multitaske- kanskje tvert imot. Det er lett å la seg avlede. Hvis man ikke klarer å ignorere stimulering kan man blir sittende i høyspenn hele tiden Forsker May-Britt Moen mener at hukommelsen er sårbar for stresset som oppstår når vi hele tiden flytter opmerksomheten fra en ting til en annen.

Foreldrekontroll er nødvendig for digitale vaner. Det er umulig å holde ungene unna Facebook og YouTube, men foreldrene må lære ungene til å tenke selv. De må selv kunne forstå når det er greit å sitte på nettet og når det er viktig å kunne konsentrere seg om en viktig oppgaveDet er viktig at foreldre følger opp lekselesing. Barn trenger rett og slett foreldre som stimulerer og legger tilr ette for at de ikke utsettes for kontinuerlige forstyrrelser sier Bjørkeng. Han er også opptatt av hva mye skjermbruk gjør med oss som medmenensker. Det gjør at vi ser hverandre mindre i øynene. Det å etterligne, simulere andres ansiktsbevegelser er avgjørende for at vi skal utvikle empatiske evner. Dette krever imidlertid oppmerksomhet uten stadige avbrytelser. Det erfærre og færre familier som møtes samlet i løpet av dagen. Det kan være viktig i familien å gjennomføre dette i løpet av en dag feks ved miidagsbordet.

Lærer Torgeir Frøystein mener at det kan utvikles ett klasseskille mellom de familier hvor foreldrene utøver grensesetting i forbindelse med de nye mediene og de som lar barna gjøre som de vil. De lærer selvdisiplin og opparbeider konsentrasjonsevne. Noe som er viktig for læring og utvikling.

Per Kristian Bjørkeng  har gitt ut boka Nettkidsa og og startet ett nettsted i forlengelse av denne.

Se forøvrig www.barnevakten.no for tips og informasjon.

Kilde, Aftenposten, 5-2-2011

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar