Glutenfrie «kornsorter»

Psyllium (loppefrø)

Inneholder 100 % pulverisert psyllliumfrøskall. Psyllium har mange av de samme egenskapene som gluten. Det virker som ”gele” og binder deigen sammen. Det gjør at deigen blir lettere å bearbeide samtidig blir brød og lignende saftigere og har ikke så lett for å smule. Psyllium er smak og luktfri. Pga det høye fiberinnholdet er psyllium bra for fordøyelsen.

Psyllium kan fint også brukes i brød som inneholder gluten. Hvis du ønsker ett saftigere brød som henger bedre sammen er dette ett godt tips.

Selv bruker jeg Psyllium i smoothie. Det gjør drikken litt tykkere samtidig som fiberet er med på å skape en større metthetsfølelse.

Fiberfin

Fiberfin  inneholder 60 % fiber. Det er glutenfritt og kan tilsettes i bakverk for å øke fiberinnholdt.  1 ss gir like mye fiber som 1 dl grovmel. Det kan også brukes som psyllium ved å tilsettes i feks smoothie eller strøs over frokostblandingen. Det gir en økt metthetsfølelse samt ett gjevnere blodsukker. Fiber er også godt for fordøyelsen. Bildet er fra leverandøren sin nettside.

 

Quinoamel og quinoaflak                                                                      

Quinoamel er malt quinoa. Quinoa frø som er dampet og valset til flak.       

Inka-indianerne i Andesfjellene har dyrket quinoa i over 5000 år, og quinoa er blitt kalt både ”moder korn” og ”superkorn” fordi det er så utrolig næringsrikt. Det inneholder dobbelt så mye protein som ris. Det er også en god kilde til fosfor, jern, magnesium, vitamin A, E og B. Quinoa inneholder dessuten mer sunt fett og kalsium enn de fleste andre korn. Quinoa inneholder opptil 16% protein og dessuten 6-7% essensielle fettsyrer, dette gjør den til en solid næringskilde. Den har også en god del fiber, som gjør den spesielt nyttig for fordøyelsen. Quinoa har en mild, litt nøtteaktig smak. Smaken er nok for noen litt uvandt.

Quinoa kan erstatte ris og de fleste andre kornsortene. Quinoafrøene er dekket et harpiksstoff som skummer i kontakt med vann og som må vaskes ut.

Quinoa kan kokes til grøt eller tilsettes i supper, paier og kroketter. Malt quinoa kan brukes i brød, pannekaker og muffins. Den har en spesiell smak. Ikke undertegnedes favoritt.

 

Rismel 

Rismel og Risbakemel er to forskjellige produkter. Rismel gjør bakverk litt saftigere, og er velegnet i småkaker, hvor man f.eks. kan bruke like deler rismel og potetmel. Risbakemel eller prekokt rismel, er tilsatt vann, kokt opp, tørket og igjen malt til mel. Denne prosessen gir melet en ny egenskap som bidrar til at bakverk blir saftigere, enda saftigere enn med vanlig rismel. Man bør være litt forsiktig med bruken av risbakemel da det evt. kan gjøre bakverket litt rått.

Fullkornsrismel fra Spielberger (Reisvollkornmehl) er naturlig glutenfritt. Det er framstilt av biodynamisk dyrket ris, hvor de næringsrike skalldelene er beholdt – risen er ikke polert

Maismel

Svært finmalt maismel produsert fra tørkede maiskjerner. Fint maismel blir brukt i fine pannekaker, kaker, muffins og brød. Hvis du tåler gluten bør du blande maismel med f.eks. hvetemel for hevingens skyld. Helkornmel av mais er en utmerket kilde til magnesium, kalium og fosfor, og er rikt på kostfiber. Grovt maismel av malte, tørkede maiskjerner gir en litt sprø konsistens som passer til tørre kaker og andre kaker, muffins og brød. Av denne utmalingen lages bl.a. maisgrøt, tortillas og maischips. 

 

Bokhvete

Bokhvete er ingen kornsort. Det er frøene fra en plante i syrefamilien – Fagopyrum esculentum – som opprinnelig kommer fra Sibir.  

Navnet bokhvete kommer av at frøene ligner små bøkenøtter, og i gamle kokebøker vil du finne betegnelsen bøghvede. Både grynene og melet har vært brukt i Norge før i tida, mest til grøt. I andre land brukes bokhvetegryn istedenfor ris, og bokhvetemel til pannekaker, til andre kaker, i pai, pateer og til vegetariske burgere.

Du kan gjerne blande inn bokhvetemel sammen med andre glutenfrie melsorter når du baker brød. Prøv deg fram til du finner en sammensetning som fungerer godt. Den har en litt spesiell smak.

Bokhvetemel kan også brukes til jevning i supper og stuinger, og det utvider seg mye fortere enn for eksempel hvetemel.

Bokhvete inneholder en god del nyttige mineraler og er lett å fordøye. Finnes også som bokhveteflak. Den kan fint brukes til grøt. Dessuten finnes hel bokhvete som kan brukes som alternativ til ris. Puffet bokhvete kan brukes til frokostblandinger. 

Bokhvete korn

 Amaranthmel

Allerede for flere tusen år siden hadde befolkningen i Sør-Amerika glede av de gode egenskapene til vidunderkornet amaranth. Amaranth var en hellig plante for både inkaene og aztekerne – ifølge gammel overtro kan amaranth gi deg overnaturlige krefter og forlenge livet ditt. Det er i hvert fall en næringsrik plante: med spesielt høyt innhold av lysin (en essensiell aminosyre), kalsium, magnesium og jern, i tillegg inneholder amaranth også flere mineraler og viktige sporstoffer, vitaminene B1 og E, dessuten flere høyverdige, essensielle fettsyrer. Amaranth er naturlig glutenfri og kan derfor trygt brukes også av deg som har glutenintoleranse.  

Amaranth-frøene kan kokes hele som ris, som grøt, males til mel, poppes som popcorn eller spires. Amaranth har en mild, søt og nøttaktig smak.

Det spesielle med amaranth er det uvanlig høye innholdet av lysin – det gjør amaranthproteinet svært verdifullt, fordi det setter i gang stoffskiftet og gir deg en langvarig metthetsfølelse. Amaranth er svært proteinrikt

Også når det gjelder fettsyrer er amaranth et godt valg: Hoveddelen består av essensiell linol- og linolensyre, som kroppen trenger for å oppnå optimal prestasjonsevne og opprettholde en god helse. Begge disse fettsyrene har en positiv virkning på kolesterolnivået og sørger for at det ikke kan dannes avleiringe i blodårene.

Ikke noe annet kornslag inneholder så mye jern som Amaranth. I USA kalles Amaranth for «superfood» p.g.a. den høye næringsverdien.

Amaranthmel har en særegen smak som undertegnede ikke syntes egner seg spesielt  godt i bakverk.

Amarant frø

Hirse

Hirse regnes som en av de eldste kornsortene – faktisk tror man at hirse var noe av det aller første som menneskene startet med å dyrke.

Hirseprotein er overlegent bedre enn protein i hvete, ris eller mais. Det er et av de få kornsortene som er alkalisk, og er lettfordøyelig og er ikke allergifremkallende. Hirse er særlig rik på kisel (silisium) og inneholder også mye magnesium, fosfor, kalium, jern og fluor.
 

Hirse hel kan brukes på samme måte som ris – som tilbehør til middag, dessuten er den god i supper, i gratenger, i vegetarburgere eller til grøt. Må skylles i kokende vann før den brukes i mat.

Hirse flak er godt til grøt, i frokostblandinger, i gratenger, i vegetarburgere eller til innblanding sammen med mel når du baker brød og rundstykker. Bør bløtlegges før det blandes i deigen.

Hirsemel kan brukes til baking.

Hirsegrøt er primær beregnet på spebarn. Den er melkefri  og uten sukker.

Det kan nok lønne seg å blande den med frukt eller grønnsaksmos da grøten er nærmest smakløs. Det er jo vært å prøve uten først, men det krever muligens litt tålmodighet…. 

Hirse på åkeren

Kastanjemel

Kastanjemel er naturlig glutenfritt mel av kastanjer fra fjellområder i Italia. Kastanjene tørkes over åpen ild, skallene blir fjernet og kastanjene males på steinmölle etter århundregamle tradisjoner. Kastanjemel har en söt og fyldig smak og gode bake egenskaper. Det kan erstatte inntil en tredel av annet mel. Kastanjeml er naturlig kilde for jern, folat, B-vitaminer, mineraler. 84% av fettet er umettede eller fleumettede fettsyrer

 

Mandelmel

Inneholder malte mandler. Mandelmel er rikt på proteiner, vitaminer, fiber og antioksidanter. Du kan fint lage mandelmel selv ved å male mandler. MAndelmel gir en langsom blodsukkerstigning. Fin å bruke i bakverk.

 

Tapiocamel

Tapiocamel er laget av kassava rot og brukes som jevning i feks supper, men kan også brukes i bakverk. Den er utbredt over store deler av verden. Tapioca er en bestandel i en melblanding som kan brukes som kan brukes som erstatning for hvetmel.

Garfavamel

Inneholder 2 ulike typer steinmalte bønner. Har ett høyt protein og fiberinnhold og er derfor velegnet for de fleste diabetikere. 2,5 dl garfamel tilsvarer 2,5 dl hvetemel. Når man bruker melet er det anbefalt å bruke xantangum for å bedre bakegenskapene. Brukes til supper, stuinger og sauser. Kan også brukse i bakverk. 

Ett tilfeldig utvalg bønner

 

Sorgum mel

Sorgum mel er en av de 5 viktigste kornslagene i verden. Den er opprinnelig fra Afrika, men dyrkes nå også i Amerika og Asia. Sorgum kan brukes som erstatning for hvete i bakverk, men passer også godt til grøt og pannekaker. Er vanligvis nøytral i smaken, men kan også ha en svak søtsmak/bitter ettersmak.  Personlig syntes jeg dette er det melet som best kan erstatte hvetemel på smak. Det bør blandes med andre meltyper til bakst. Sorgum meler en bestandel i en melblanding som kan brukes som kan brukes som erstatning for hvetmel. Du kan lese mer om sorgum her.

 

Teffmel/jyttemel

Har opprinnelig blitt dyrket i Etiopia og Erithrea, men har nå en økende utbredelse i resten av verden.  Det er de små frøene fra plantensom males til mel. Det har tradisjonelt litt brukt til å lage ett tradisjonelt flattbrødi Etiopia. Det inneholder mye jern, kostfiber samt kalsium. Velegnet for diabetikere da det har en lav GI. Teffmel kan erstatte hvetemel i de aller fleste oppskrifter.¨ Jyttemel kan kjøpes i velasortere dagligvareforretninger. Den mest vanlige er den grønne eller blå pakken. Angivelig skal den grønne posen være mindre markant i smaken. Den blå posen er det originale jyttemelet.

Hempmel

Hempmel er svært protein og næringsrikt. Det kan brukes i feks bakverk. Hemp klasifiseres som «supermat».

 

Kikertmel

Er proteinrikt og har en nøtteaktig smak. Kikertene er ristet og deretter malt. Kan blandes i bakverk som ett alternativ til hvetemel i mange oppskrifter. Kikert lukten forsvinner etter steking. Kikertmel er en bestandel i en melblanding som kan brukes som kan brukes som erstatning for hvetmel. Du kan fint male kikertmel selv ved å bruke tørkede kikerter.

                                                                                                  

Johannesbrødkjernemel

Johannesbrødkjernemel  er ypperlig for bruk i glutenfri matlaging. Det smaker ingenting, men gjør supper og sauser tykkere og gir bedre konsistens til brød og annet bakverk laget av glutenfritt mel. Du trenger ofte kun en liten mengde for å få bedre sammenbinding og saftigere, glutenfrie bakverk.

 

 Xantan gummi

Dette er ikke ett mel. Det har noe av de samme egenskapene som johanneskjernemel.  Det bedrer bakegenskapene og konsistensen ved baking av glutenfrie brød.

 

Gresskarfrø, linfrø, solsikkekjerner, glutenfritt havregryn, sesamfrø etc er alle glutenfrie. De er gode å putte i bakverk som feks brød.

Maizena og potetmel brukes vanligvis til fortykningsmiddel. Potetmel brukes alikevel relativt ofte i glutenfrie bakverk. Se grunnoppskrift glutenfri melblanding.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.3/10 (4 votes cast)
Glutenfrie "kornsorter", 3.3 out of 10 based on 4 ratings

7 Responses to “Glutenfrie «kornsorter»”

  1. Allan sier:

    Jeg lider av gluten intoleranse, men har ikke noe problem med å drikke øl, som også har gluten i seg. Det fikk meg på tanken om at gluten kanskje forandrer seg i gjæringsprosessen og blir fordøyelig. Det virker som tanken var riktig.Under er det en forfatter som har gjort veldig mye re-search på temaet og skrevet flere bøker.

    http://nourishedmagazine.com.au/blog/articles/bread-dread-are-you-really-gluten-intolerant

    • yskjellu sier:

      Takk for tipset! Skal titte litt på den! SIden du tåler øl fungerer sikkert surdeigsbrød bra også. :)

      • Allan sier:

        Det er det han sier i artikkelen også, at hvis man har lang nok heve prosess(minst 6 timer), så vil glutenet bli til ett nyttig protein som man lett kan ta opp i kroppen. Blir spennende å prøve :)

  2. gladerebarn sier:

    Jeg har lest om dette i PIF-nytt (protein-intoleranse-foreningen i Norge). At hvertfall noen glutenallergikere kan tåle bla.a surdeigsbrød. Jeg har ikke klart å finne igjen artikkelen, men skal fortsette å lete. For det er jo kjempeinteressant! Dette er en av grunnene til at jeg rett og slett har begynt å bake surdeigsbrød til min baby. Vil så gjerne gi han kost som er mild for fordøyelsen siden vi har bla.a hveteallergi i familien.

  3. Allan sier:

    Veldig bra :) Jeg har akkurat(for 6 timer siden) begitt meg ut på ett eksperiment om jeg tåler brød som har hevet lenge(som de gjorde i gamle dager, før masseproduksjon)og har dratt på Godt Brød på Bislett og kjøpt ett landbrød som har hevet i 12 timer. Jeg har spist ca 3/4 av det(stort brød) med kjøttpålegg uten smør og har inntil nå gått kjempe bra, det kan hende det kommer en reaksjon på morgenen, kommer tilbake med hvordan det har gått. For en måned siden spiste jeg spelt spagetti i tro om at jeg kanskje bare hadde hvete allergi, men fikk en kjempe reaksjon, dvs. masse kviser i ansiktet, og utmattelse. Så er kjempe spent på om dette kommer til å gå bra, og krysser fingrene :)

Legg igjen en kommentar