Alternativer til melk

Det finnes i dag flere alternativer til melk. Dette er produkter som ikke inneholder laktose.  Dette er rismelk, havremelk, soyamelk og kokosmelk.

De 3 første selges i 1 liters kartonger, mens kokosmelk hovedsakelig selges hermetisert.

Rismelk, havremelk og soyamelk er ofte tilsatt samme mengde kalsium som vanlig melk. De selges også som økologisk vare. Den økologiske melken har ofte ikke tilsatt kalsium.

Rismelk inneholder mer kalorier enn feks ekstra lett melk. Henholsvis 60 kcal visa 37 kcal per 100 ml. Havremelk inneholder 45 kcal per 100 g visa ekstra lett lettmelk 37 kcal.

Proteininnholdet i havre og rismelk er betraktelig lavere enn i melk. Det er derfor viktig å få i seg nok proteiner fra andre kilder hvis man erstatter kumelk med ris eller havremelk. Det har vist seg at noen barn som ikke inntar melkeprodukter kan utvikle proteinmangel. Viktige proteinkilder er feks fisk, kjøtt og belgfrukter.

Havremelk har tilnærmet det samme vitamin og mineralinnholdet som melk,  mens rismelk ikke har dette. Havremelkk er derfor å foretrekke.

Når det gjelder soyamelk inneholder den samme protein og kalorinnhold som kumelk, men et langt lavere innhold av mineraler.

Rismelk

Rismelk kan av og til være tilsatt sukker. Se etter på pakken før du handler dette. Laktose og kolesterolfri.

Du kan også lage rismelk selv.

Havremelk

Den virker tykkere enn rismelk (husk å riste den først) Ett sunt alternativ.

Du kan også  lage havremelk  selv.  

Soyamelk

Soyamelk er nok den melken som er best på smak. Den er også relativt tykk. Soyamelk har da også blitt mest populært. Før man inntar alt for stor mengder soyamelk og andre soyaprodukter bør man tenke over at forskning viser i større og større grad at  soya ikke er bra for kroppen. Barn under 3 år bør absolutt ikke drikke soya. Se for øvrig artikkelen om ”soyaprodukter

Kokosmelk

Fremstilles ved å presse kokosnøtten.. Kokosmelken er naturlig laktosefri og glutenfri.

Er ikke tilsatt kalsium. Selges også som en ”light” utgave.

Havre og soya produktene har tykkere melketyper som til en viss grad kan erstatte fløte i matlagingen.

Her finner du hjelp og informasjon for deg som ikke tåler melk.

Oppskrifter på ulike melkeerstatninger finner du her:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/10 (2 votes cast)
Alternativer til melk, 6.0 out of 10 based on 2 ratings

Legg igjen en kommentar