"/>

Alternativer til sukker

Det er ikke slik at det er absolutt forbudt å spise vanlig sukker. Mange nordmenn spiser bare så alt for mye sukker. Det er disse det er spesielt viktig for å redusere sukkerintaket. For de med diabetes og  feks candida problematikk er det derimot svært viktig å redusere på sukkerinntaket. Generelt er det allikevel en god regel å ikke innta så mye sukker. Det finnes sukkererstatninger som er mye bedre enn raffinert sukker. Bruk gjerne disse i matlagingen. På denne siden tar jeg utgangspunkt i mange av disse sukkererstatningene. Vil du imidlertid bruke sukker så er det bare å bytte ut det som står  i oppskriftene med sukker, sirup, melis etc. 

Anbefalte erstatninger for sukker

De fleste av disse produktene kan kjøpes i helsekostforretninger eller i ulike nettbutikker. Jeg henviser til noen av de nettbutikkene som fører produktene nedenunder. Det finnes flere nettbutikker som fører de samme produktene, men jeg har ikke henvist til samtlige. 

Bjørkesøt (xylitol)  GI 7

BjørkeSøt xylitol ble oppdaget av en tysk kjemiker allerede i 1891, men levde et forholdsvis anonymt liv inntil sukkermangelen oppsto etter den 2. verdenskrig. Dette førte til at blant annet finske forskere oppdaget BjørkeSøt. Etter noen år kunne de konstatere at de finnene som hadde brukt BjørkeSøt hadde bedre helse enn andre. Siden dette har mange andre land – blant annet Russland, Tyskland, Italia, Japan og Kina – begynt å produsere BjørkeSøt til bruk på hjemmemarkedet. Med BjørkeSøt får du langsom og sikker energitilførsel, samtidig kan du med god samvittighet unne deg noe søtt.

BjørkeSøt er laget av xylitol – et naturlig stoff som finnes i fiberrike grønnsaker, frukt og løvtrær, som blant annet bjørk. Det finnes også naturlig i kroppen – vi produserer opptil 15 g xylitol daglig i det normale stoffskiftet. Derfor er BjørkeSøt trygt å bruke, i motsetning til de mange andre syntetiske søtningsmidlene på markedet. Kilde; Helse og kost.

I store mengder kan det gi mageknipe. Undertegnede har ikke klart å finne tilstrekkelig informasjon om hvordan bjørksøt produseres. Jeg går derfor ut i fra at det er en kjemisk prosess.

For mer info om xylitol kan du se her. Bjørkesøt kan du feks kjøpe på iHerb ,Arnika.no og i helsekostbutikke.

 

  

 

 Yacon er ett naturlig søtningsmiddel utvinnet av yacon roten. Roten blir presset til en søt sirup. Yaconroten vokser i andesfjellene i Peru og har vært brukt som søtningsmiddel i generasjoner. I Sør Amerika blir roten ofte spist som frukt eller hakket opp i salater kokt eller bakt. GI 3.

I Norge selges den som en sirup og i pulverform. Det har en litt stram ettersmak. Sirupen er definitivt best på smak.

Yaconsirup er ikke godkjent av Mattilsynet i Norge og selges derfor ikke som menneskeføde. Hva du velger å bruke den til er opp til deg….  Det er vanlig å bruke det som ett mel, i kaker, smoothies og feks yoghurt.

Yacon sirup er i tillegg ett probiotikum. Dvs at den stimulerer den gode tarmfloraen i tarmen.  Yacon kan du kjøpe fra iHerb og  Sanabona. samt i helsekostbutikker.

 

Sukrin, GI 0

Sukrin er basert på sukkeralkoholet Erythritol. Det fremstiles vha  en prosess hvor mais eller hvete stivelse blandt annet tilsettes  enzymer og gjær . For ytterligere info om denne prosessen kan du se her. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp, og har således blitt spist av oss mennesker i lang tid. Det har blitt brukt i Japan og USA i en årrekke. Produktet smaker som sukker, men er ikke fullt så søtt som vanlig sukker. (ca 70%).  Ved inntak av sukrin kan det oppstå en «kuldefornemmelse» i munnen -spesielt ved inntak av sukrin melis. Sukrin gir ingen blodsukkerstigning og kan derfor være gunstig for diabetikere.

Det er rapportert om bivirkninger som diare og mageknip. Det må da inntas i relativt store mengder. Sukrin kjøpes i velassorterte dagligvarebutikker og helsekostbutikker. iHerb fører også dette.

Stevia, GI 0

Stevia kommer fra en plante som opprinelig vokser vilt i Paraguay. Den er  gunstig å bruke for de som lider av blodsukkerforstyrrelser. Urten har flere teraputiske egenskaper og har blitt  brukt i hundrevis av år av de innfødte indianerne i Sør Amerika.

I USA oppnådde stevia på 1980-tallet stor popularitet som et naturlig søtningsstoff, og ble brukt i en rekke produkter. Men i 1991 erklærte FDA (Food and Drug Administration) at stevia ikke var egnet som tilsetning til mat. Mange mener at dette skjedde fordi urten utgjør et naturlig, kraftig, billig og ikke patenterbart søtstoff, og derfor kunne være truende for farmasøytisk fremstilte søtstoff som aspartam. Det var i alle fall etter press fra et stort næringsmiddelfirma at dette forbudet kom. I 1995 ble det lempet litt på restriksjonene slik at stevia nå kan selge som et kosttilskudd, men det er fremdeles ikke tillatt som ingrediens i fabrikkfremstilte matvarer verken i USA eller Europa. Også i Norge selges stevia kun som et kosttilskudd, og fås kjøpt i flytende form eller som pulver i helsekostforretninger Kilde Urtekilden; wwww.rolv.no 

Stevia er opptil 40 til 300 ganger søtere enn vanlig sukker. Søtstoffene kan erstatte sukker eller andre kunstige søtningsstoffer i en rekke mat- og drikkevarer, og er opptil 40 til 300 ganger søtere enn vanlig sukker (sukrose).

Stoffene er ikke tillatt i mat i Norge eller EU, men er i bruk i andre deler av verden, ifølge Mattilsynet.

Et ekspertpanel har nå på oppdrag av EU-kommisjonen vurdert dokumentasjon omkring bruk av steviolglykosider i matvarer.

Resultatene viser at stoffene ikke er kreftfremkallende eller genotoksiske (fører ikke til langsiktige skader på genene/arvestoffet). Søtstoffene påvirker heller ikke forplantningsevnene eller barns utvikling.

På bakgrunn av dette har EFSA fastsatt et akseptabelt inntak (ADI) for steviolglykosider til 4 mg per kilo kroppsvekt per dag. Kilde; Dinside, april 2010

Per i dag 17/11 2011 står det i avisene at stevia har blitt godkjent for salg i EU. Sukkererstatningen vil trolig også bli lovlig for salg i Norge.   Når du bruker stevia som sukkererstatning kan det være lurt å blande det med andre sukkererstatninger. Stevia alene gir en litt bitter ettersmak. Steviapulver kan kjøpes i helsekostforretninger og i nettbutikker som feks Altshop.no og  iHerb . Sistnevnte fører i tillegg til pulver stevia dråper tilsatt ulike smaker. Du kan også kjøpe dråper i norske nettbutikker som feks stevia.no

 

Palmesukker GI 35

Palmesukker ble opprinnelig laget av Palmyra palmen eller daddel palmer. I dag lages den også av sago palmer og kokospalmer.  Sukkeret lages ved å lage et snitt i selve palmen slik at saften renner ut. Saften blir deretter kokt til det tykner. Det dannes etter hvert krystaller når væsken tørker. Palmesukker er perfekt til kaker og terter og ferdiggjorte desserter.

Kokospalmesukker er miljøvennlig siden kokosnøttpalmene produserer 50-70% mer sukker per kvadratmeter enn sukkerrør gjør, mens den bare bruker en femtedel av ressursene. Palmesukker har faktisk blitt anerkjent som det mest bærekraftige søtningsmiddelet i verden.

Palmesukker har vært min personlige favoritt, men nå har jeg nettopp lest at det ikke stemmer at GI’en er på 35, men derimot på 54. Allikevel er det slik at palmesukker inneholder mye vitaminer og mineraler. Se Hjertemat. Du kan kjøpe palmesukker i helsekostbutikker og nettbutikker som feks Sanabona.no, Sunkost.no og iHerb

 

 

 

Kokosnøttblomst sukker, (gula java fin) GI mellom 35-54

Kokosnøttsukker lages når blomstene på kokosnøttpalmen skjæres over. Det oppstår da en saft som drypper fra selve sårflaten. GI innholdet i dette sukkeret kan variere noe. Det opplyses ofte at GI’en er på 35. Dette er ikke bestandig riktig. Dette sukkeret er allikevel et mye bedre alternativ en raffinert sukker og feks kunstig framstillte sukkererstatninger. Dette sukkeret inneholder aminosyrer, vitaminer, og mineraler som feks kalsium, kalium, zink og magnesium.  Kilde; Coconut sugar Du kan kjøpe dette sukkeret hos fesk Soma eller fra iHerb. Kokosnøtt nektar er denne sukkererstatningen i flytende form. Den kan feks kjøpes på iHerb. Dette sukkeret kan brukes i bakverk, smoothies, te etc. Gula java fin er et kokosblomstsukker som finnes i en mer finmalt utgave samt det klassiske grove palmesukkeret.  Dette kan du feks kjøpe her. samt i helsekostbutikker. Gula Java er anerkjent som den mest grunnleggende form for sukker av Food and Agriculture Organization.

Det kan være litt vanskelig å skille palmesukker og kokosnøttblomst sukker fra hverandre. De har de samme bruksområdene.

Mesquitepulver/-mel , GI 25 

Kommer fra belger som vokser på trær i Sør-Amerika. Det er også en god kilde til mineraler som kalsium, mangan,jern og sink. Mesquitemelet inneholder fruktose som kan bearbeides uten insulin og oppløselige fiber, absorberes sakte Det fører ikke til blodsukkerstigning.  og øker ikke blodsukkeret. Faktisk viser medisinske studier at mesquitemel kontrollerer blodsukkeret på en svært effektiv måte hos de som har som har diabetes. Kilde: superlivsstil Du kan kjøpe det fra iHerb og Sanabona. samt i helsekostbutikker.

Lucuma

Lucuma er en søt frukt som kommer fra Peru, Chile og Ecuador. Lucuma har svært lavt syreinnhold og inneholder også lite sukker og derfor påvirker den blodsukkernivået ditt minimalt. Den har også masse vitaminer og mineraler. Lucuma har en mild og  fruktig søtsmak og er god i smoothies, desserter, iskrem, sjokolade og annen sunn, hjemmelaget godis. Du kan også strø pulveret over grøt eller frokostblanding om du vil. Kilde:superlivsstil. Lav GI. Du kan kjøpe Lucuma hos feks Sanabona.no, iHerb eller i en helsekostbutikk.

 

 

 

Brunt økologisk rårørsukker, GI 68

Skal du bruke sukker, er det best å  bruke naturlig sukker, for eksempel økologisk, brunt rørsukker som inneholder stoffer, bla. krom og magnesium, som medfører at vi kan omsette sukkeret på en måte som kroppen tåler.

Honning og lønnesirup

Honning  er litt sunnere enn sukker og har en GI på 55. Den inneholder vitaminer og mineraler.  Lønnesirup inneholder mangan og sink.

GI for vanlig sukker er 68 og for druesukker 100.

Stevia, sukrin, yacon og bjørkesøt er optimale sukkererstatninger for de med diabetes og candida.

Rissirup og tagatose vil jeg skrive om snart…. 

 Videre følger alternativer til sukker som jeg personlig ikke vil anbefale.

 Agave nektar er  en søt sirup som kan brukes som alternativ til sukker, honning eller annen søtning. Den finnes som en blank utgave og som en blå sirup. Sirupen påvirker nesten ikke blodsukkeret. Produktet er godkjent av Mattilsynet og kjøpes blant annet i helsekostforretninger. Agave er noe søtere enn sukker. GI 25. Det er mye som tilsier at de fleste former  for agave inneholder store mengder fruktose. Fruktose metaboliseres i leveren og gir leverskade. Når valget står mellom sukker og agave så bør faktisk valget falle på sukker. Bruk da økologisk sukker. Ønsker du å bruke agave bør du absolutt velge den «rå» utgaven.

 

  

 

 

De følgende produktene er ansett som ikke skadelige av norske helsemyndigheter. Jeg anbefaler allikvel ikke disse. 

Splenda (sukralose), GI 0

Splenda  er laget av ulike kjemikalier bla klor. Vi aner ikke langtidsvirkningen av dette stoffet, verken i kroppen eller i naturen, sier leder av Fritt Helsevalg, Børge Eliassen til  Dagbladet.no. Dette fordi det nesten ikke er testet på mennesker.  Stoffet er 600 ganger sterkere enn sukker. Det brukes i blant annet Cola light og syltetøy. Se ev. følgende link. (amerikansk side)

Fruktose, GI 19

Fruktose har eksistert på markedet lenge. På pakken står det at det er en naturlig erstatning for sukker. Det finnes bla i bær og honning. Den gir lav glykemisk indeks (GI) GI sier noe om hvordan hvordan blodsukkeret blir påvirket. Druesukker har GI på 100, vanlig sukker har 70 % mens fruktose skal ha 19 i GI. Dvs at det blant annet omsettes langsommere i kroppen enn vanlig sukker. Det forebygger også svingende blodsukker.

Imidlertid er det vært å merke seg at nyere forskning påstår at fruktose kan føre til at fettceller samler seg rundt kroppens organer.  Dette kan føre til økt fare for DIA 2 og hjertesykdom. Det er kun leverceller som kan nedbryte fruktose. Triglyserider kan samle seg i leveren og tilbakeføres til blodet. Dette fører til økt fare for kalkavleiringer i blodårene. Kilde; mercola.com (siden er amerikansk og må leses deretter) Se også Harvard Health Publications.

Fruktose er tilsatt mange former for ferdigmat og drikke da det er billigere enn vanlig sukker samtidig  som det er søtere enn vanligs sukker. Faktisk så er det bedre å bruke vanlig sukker i maten fremfor fruktose. Fruktose er levertoksisk ! Ett svært interressant innlegg om dette kan du høre her: » Sugar: The bitter truth» av R. Lusting.

 Aspartam, GI 0

Aspartam også kalt Nutrasweet er ett kunstig søtningsmiddel som kom på markedet i begynnelsen  av 80 tallet. Det er svært utbredt og brukes i mange typer matvarer, drikke og for eksempel tyggegummi uten sukker.

Bruken av aspartam svært omdiskutert. Noen mener at det har en betydelig helserisiko, mens andre mener det er helt ufarlig. 

Les mer om dette under artikkelen om aspartam

Natrena og sukketter

Natrena og sukketter inneholder stoffet Sakkarin og Cyklamat. USA forbød cyklamat i 1979 fordi det i dyreforsøk kunne gi blærekreft; sakkarin har i dyreforsøk også gitt kreft eller forstadium til kreft.

 Canderel

Inneholder aspartam og er derfor ikke å anbefale.

 For mer informasjon om sukkerestatninger kan du se her.

 

Her er en link til hvilken naturlige sukkererstatning som er den beste!

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (3 votes cast)
Alternativer til sukker, 8.0 out of 10 based on 3 ratings

One Response to “Alternativer til sukker”

  1. sier:

    Aspartam – gmo/monsanto – gift. skulle vert forbudt.

Legg igjen en kommentar