Antioksidanter

Hva er antioksidanter? Det er sagt at det skal være så sundt.

Antioksidanter beskytter mot kronisk sykdom som hjerte/karsykdommer og kreft. De kan også være med på forsinke aldringsprosessen. Antioksidanter kan også motvirke rynker. Det høres jo helt fantastisk ut! Det er bare å «hive innpå»!

«Frie radikaler er  ustabile oksygen, nitrogen- og jernforbindelser som raskt kan reagere og skade vev og celler.For at de ikke skal skade celler og vev, blir de nøytralisert av antioksidanter.
 

Små mengder frie radikaler dannes hele tiden under cellenes stoffskifte. Når immunsystemet svarer på angrep fra bakterier og virus og når vi utsettes for luftforurensning, tobakksrøyk og stråling dannes det ekstra mye. I slike tilfeller kan det oppstå oksidativt stress, noe som innebærer at kroppen danner mer frie radikaler enn den kan nøytralisere.»  Oksidativt stress er en tilstand der ellers stabile molekyler blir ustabile når de mister et elektron. Disse ustabile molekylene, som kalles «radikaler med fri adgang» angriper friske celler i kroppen på jakt etter et ekstra elektron.  Kilde:antioksidanter.no og olympia helseterapi.no

 
Når man sier at en matvare har et høyt innhold av antioksidanter betyr det at den har en høy evne til å nøytralisere frie radikaler pr mengde matvare.

Den anbefales ett høyt inntak av antikosidanter i det daglige kostholdt.

Antioksidanter finnes i bær, frukt, grønnsaker, nøtter og frø, belgfrukter, tørkede frukter og i spesielt grove kornsorter. Høyt på listen over mat med mye antioksidanter finner vi spesielt goji og acaibær, villnype, valnøtter, aronia- og blåbær.  En  relativt fullstendig oversikt over mengden antioksidanter i mat finner du her.

En god huskeregel er følgende: grønnsaker og frukt med sterke farger inneholder mer antioksidanter enn andre.

Følger du rådet om 5 om dagen får du i deg en god porsjon antioksidanter. Det kan dessuten være  lurt å strø  på frokostblandingen feks goji og blåbær samt valnøtter.


 Totalt vet vi i dag at det finnes flere hundre antioksidanter. Mest kjent er betakaroten, vitamin C og E (alfatokoferol).

Hvor mye antioksidanter som finnes i planter, er bare en side av saken. Den andre er hvor mye mennesket kan ta opp fra tarmen og nyttiggjøre seg. Dette er spørmål som det nå forskes videre på.

Det er lite sannsynlig at antioksdianter er den eneste faktorer som forklarer at planter som frukt og grønnsaker beskytter mot kroniske sykdommer. En annen mulig forsvarsmekanisme er den som utføres av kroppens avgiftningsenzymer. De omtales som fase 2-enzymer fordi de omdanner celleskadelige stoffer og kreftframkallende stoffer til forbindelser som lettere kan skilles ut og fjernes fra kroppen. Flere grønnsaker inneholder stoffer som stimulerer dannelse av fase 2-enzymer: Kål som brokkoli, rosenkål, hvitkål, grønnkål og blomkål, samt grønne bønner, gulrøtter, selleri, ingefær, asparges, løk, purre, salat og spinat.

Kilde: Professor Rune Blomhoff, Universitetet i Oslo
 
 
En studie gjort av EU kalt  Quality Low Input Food-fra 2009  sier blandt annet at økologisk  frukt og grønt inneholder 40 % mer antioksidanter en mat som er behandlet med kjemiske stoffer.
 
 
 
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar