Hva er vitamin D og hvorfor er det så viktig?

Hva er vitamin D

D vitamin er mer enn ett fett løselig vitamin, det er også ett hormon som dannes med kolesterol som byggestein. Norske mydigheter anbefaler et D vitamin inntak på 5-10 migrogram.  Vitamin D kan altså dannes av kroppen selv og er dermed ikke et vitamin i tradisjonell forstand. Det kan heller defineres som et provitamin. Vitamin D er fettløselig. Det kan derfor ikke skilles ut via urinen. Det er derfor sagt at man må være forsiktige med i innta for høye doser D vitaminer.

Det finnes 5 former for D vitamin (D1-D5). Det ser ut til at det er D2 og D3 som er viktigst for oss mennesker  D3  får vi primært fra sola. Vi trenger ca 10-15 minutter med direkte sollys minst 2 ganger i uken.Ved å være i solen fra 20 til 30 minutter vil du bli tilført ca 250 mikrogram. Altså en relativt stor dose. Vitamin D blir ikke opptatt i kroppen når vi bruker solbeskyttelse. Vi kan også få vitamin D3 via animalske produkter som feks fet fisk, eggepommer og råmelk.

De fleste som omtaler vitamin D splitter ikke opp vitaminet  i D2 og D3.

Menneskekroppen bryter ned vitamin D i leveren og nyrene og bruker dette til å produsere for eksempel parathyroidea hormon,  eller til å justere balansen mellom kalsium og phosphoros i blodstrømmen. En viktig funksjon vitamin D har er å sikre opptaket av kalsium fra tarmen. Det er mye som tyder på at nordmenns inntak av vitamin D er for lavt. Dette kan være en av årsakene til at benskjørhet er så utbredt i Norge.

Mange mener at hvis man skal ta vitamin D tilskudd så bør man ta D3. Noen forskere mener at D3 er nærmere kroppens naturlige D  vitamin produksjon og derfor mer gunstig. Problemet er imidlertid at det sjelden spesifiseres hvilke type D vitamin man faktisk inntar. På varedeklarasjoner står det vanligvis kun vitamin D. Tran inneholder naturlig nok vitamin D3.

Hvis du ønsker å ta D vitamin tilskudd bør du forsikre deg om at det inneholder D3 og ikke D2.

Vitamin D3 blir brutt ned i kroppen til en substans som kalles kalsitrol. Det sies at  dette stoffet har en kreftreduserende effekt.

Hvordan sikre tilstrekkelig D3 nivå?

  • sørg for å få tilstrekkelig direkte sollys
  • ta vitamintilskudd

Hvor stor dose vitamin D3 bør man ta?

Norske myndigheter anbefaler som sagt 5-10 mikrogram/dag. Mye tyder på at dette er altfor lite.

Behovet for den enkelte person vil variere avhengig av serumnivået. Ideelt sett bør man derfor ta en blodprøve for å sjekke D vitamin nivået.

Grassrootshealth anbefaler 8000 IU (Dette tilsvarer hele 200 mikrogram. Det hørtes mye ut!). 

Det er forsket en del på D vitaminer ved UNN. Man har ikke kunnet finne bivirkninger på mennesker som har inntatt doser på 10 ganger anbefalte dose satt av helsemyndighetene.

For barn anbefaler Grassrottshealth 35 IU x vekt. Feks vil et barn på 10 kg trenge 8,75 mikrogram. Det er altså liten fare for at du vil ta for mye vitamin D. En god artikkel på dette kan du lese på Mercola.com. (IU * 0.025 = micrograms) For å være på den sikre siden vil jeg allikevel ikke overstige doser på mer 50-70 mikrogram/dag.

D vitamin tilskudd er aller viktigst om vinteren!

Hvorfor er vitamin D så viktig?

  • Vitamin D er som sagt helt sentral når det gjelder skjelettet. D vitaminmangel fører til benskjørhet.
  • Vitamin D er sentral i immunforsvaret. T cellene (drepecellene) i kroppen er faktisk avhenige av vitamin D for å fungere. En god artikkel om dette kan du lese her. T cellene bekjemper blandt annet virus, bakterielle infeksjoner og kreft. Sørg derfor for et rikelig inntak av D-vitaminer når du kjenner at en forkjølelse nærmer seg.
  • D vitaminer bekjemper kroniske infeksjoner

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.6/10 (7 votes cast)
Hva er vitamin D og hvorfor er det så viktig?, 9.6 out of 10 based on 7 ratings

3 Responses to “Hva er vitamin D og hvorfor er det så viktig?”

  1. Karin Landa sier:

    Hei.

    Hva menes med: «D vitamin er mer enn ett fett løselig vitamin, det er også ett hormon ‘som dannes med KOLESTEROL som byggestein’.»

    Jeg spør pga jeg går på kolesterolnedsettende medisin, Hypocol.
    Siste test lå den på 5,3.

    Jeg leste et sted at når man er over 65, burde man være forsiktig med kolesterolnedsettende medikamenter.

    Så – kan dere fortelle med denne sammenhengen mellom kolesterol og D-vit.?

    Hvor høy bør D-vit. verdien i blodet ligge på.

    Jeg har også hypothyreose.

  2. […] Hva er vitamin D og hvorfor er det så viktig? » Familie …Hva er vitamin D. D vitamin er mer enn ett fett løselig vitamin, … Sørg derfor for et rikelig inntak av D-vitaminer når du kjenner at en forkjølelse nærmer seg.GÅ TIL NETTSTEDET! […]

Legg igjen en kommentar