Hva kan vi gjøre for å påvirke vårt immunforsvar?

Influensaen er over oss! Svært mange har vært eller er syke i disse tider. For 3 år siden ble alle skremt av svineinfluensaen. Den er nå tilbake for fullt og vil for fremtiden måtte regnes som en del av den vanlige sesonginfluensaen. Det som imidlertid er annerledes nå jfr for 3 år siden er at sykdommen rammer i stor grad unge og friske mennesker. De som dør av vanlig influensa er i gjennomsnitt ca 86 år, mens tilfellet for svineinfluensa er 38 år jfr anestesilege Laake ved OUS.

Hva påvirker vårt immunforsvar i positiv og negativ forstand? Det jeg skriver under er på ingen måte uttømmende. Det finnes svært mye informasjon om dette emnet. Jeg kommer her bare til å skumme overflaten. Jeg vil allikevel legge vekt på ting som jeg mener er noe av det mest viktige. Mange vil kanskje finne dette for alternativt, men jeg mener bestemt at det er tid for å tenke utenfor den tradisjonelle skolemedisinen. Det er mye om immunforsvaret vi ikke vet noe om. Det vil definitivt komme mye ny kunnskap i årene som kommer. Det er bare å følge med og holde seg oppdatert!

Hvorfor blir vi syke?

Dette har selvfølgelig alt å gjøre med vårt immunforsvar. Det er derfor viktig å fokusere på hva vi kan gjøre for å bedre dette. Det er mange faktorer som påvirker vårt immunforsvar. Jeg vil her nevne noen:

  1. tarmflora
  2. kosthold
  3. fysisk aktivitet
  4. søvnmønster
  5. mengde av negativt stress
  6. røyking
  7. psykisk helse og stemningsleie
  8. eksponering for menneskeskapte kjemikalier
  9. eksponering for menneskeskapt radioaktivitet
  10. hygiene
  11. sollys
  12. medisiner
  13. alkohol

Jeg vil nå forsøke å  kortfattet gå igjennom disse punktene.

Tarmflora

Tarmfloraen har alt å si for om du har lett for å bli syk eller ikke. 70-80 % av vårt immunforsvar sitter i tarmene. Er det ute «å kjør»e kan du ikke unngå å bli syk ofte. Spiser du tradisjonell vestligt kosthold i form av feks en del ferdigmat og mye sukker er du allerede svært utsatt. Det er viktig å lage sin egen mat fra grunnen av slik at du får i deg gode næringsstoffer. Spis gjerne fermentert mat som surdeigsbrød, fermenterte grønnsaker, vannkefir etc. Se noen oppskrifter her. Har du ikke ork til dette kan du vurdere ett probiotikum av god kvalitet. Vær imidlertid sikker på at det ikke har vært utsatt for varme. Fermentert mat er imidletid mye mer effektivt enn probiotika da det inneholder ett  mye bredere spekter av gode bakterier. Det er interressant å lese at man tror at grunnen til at koreanerne ble så lite syke under fugleinfluensaepidemien var at deres nasjonalrett er kimchi-en fermentert rett som består av mange gode bakterier.

Kosthold

Dette punktet kan sees i sammenheng med punktet over.

Sukker er med på å trigge alle former for infeksjoner. Sukker finnes i svært mye av den maten vi spiser. Er du en tilhenger av ferdigmat kan du være sikker på at sukker blir snikinnført i kroppen din uten at du egentlig er klar over det. Store mengder søtsaker, brus, kaker osv er med på å svekke ditt immunforsvar. Ved inntak av sukker reduserer blandt annet de hvite blodcellenes/lymfocyttenes aktivitet. Se feks en kort video her.  Merk at det er primært raffinert sukker det her er snakk om. Sukker er også en trigger for soppinfeksjoner.

Raske karbohydrater  som feks raffinert hvetemel bør man også spise minst mulig av hvis man vil holde seg frisk.

Kjemisk fremstillt fett som margarin, raffinerte oljer og mat fremstillt av denne type fett. Værstingene er raffinert palmeolje og transfett. Dette punktet er det stor uenighet om. Helsemyndighetene mener at alle former for raffinerte oljer er sunt, med unntak av nevnte palme og transfett. Kilde. Dr. Natasha Cambell-McBride MD.

Proteinmangel.Proteiner bør inntas av høy kvalitet i form av ubehandlet fisk og kjøtt samt egg og ev. melk. Mange hevder at upasteurisert melk er best da det inneholder gode bakterier som er med på å fremme en god tarmflora og dermed ett bedret immunforsvar. Myndighetene er redde for smitte via denne melken. Jeg anbefaler uansett ikke barn som lider av astma, eksem, hyppige øreinfeksjoner etc å innta store mengder pasteurisert melk i vinterhalvåret. Dette vil sannsynligvis bare øke problemene. Hyppig inntak av god gammeldags kraft kan også gi ett skikkelig immunkick!

Fysisk aktivitet

Det er dokumentert at fysisk aktivitet bedrer immunforsvet. Det er imidlertid ikke slik at jo mer du trener dess friskere blir du. Du kan overtrene. Dette kan føre til at du blir letter syk. Det gjelder å finne den gyldne middelvei og du må trene jevnlig i minst 30-60 minutter hver dag. Legg inn trim i dagliglivet som feks trapper og rask gange hvis du ikke har tid til så hyppig trening. All aktivitet som får opp pusten og pulsen teller.

Søvnmønster

Søvnmangel har blitt vår folkesykdom nr 1. Mange sliter med stress og uro. Dårlig kosthold er også med på å påvirke søvnmønsteret. Søvn stimulerer utskillelsen av melatonin. Melatonin fungerer blandt annet som en form for antioksidant. Den bedrer aktiviteten til T-cellene. T cellene beskytter oss blandt annet mot invaderende mikroorganismer og kreftceller. Det er varierende hvor mye søvn ett menneske trenger. I gjennomsnitt er søvnbehovet på 7-8 timer. Søvnbehovet avtar med alderen.

Negativt stress

Stress fører blandt annet til utskillelse av kortisol i binyremargen. Litt stress er overhode ikke skadelig, men det er når vi lever under konstant stress at hormonbalansen  kommer i ulage. Dette kan blandt annet føre til søvnproblemer og redusert immunforsvar. 

Røyking

Røyking «forgifter» immunforsvaret. Trenger jeg å si mer om det..?

Psykisk helse

Det er ingen tvil om at mennesker som er nestemte lettere blir syke. Sinne, sorg, engstelse er  andre emosjoner som også lettere fører til sykdom hvis de opptrer ofte. Det er mye i ordtaket; » en god latter forlenger livet»

Kjemikalier

Når vi utsettes for menneskeskapte kjemikalier forringes også vårt immunforsvar. Eksempler på dette er vaskemidler, hygieneartikler, maling og plantevernmidler. Bruk derfor rengjøringsprodukter som du vet ikke skader miljøet. Vit hva du utsetter deg og dine barn for! Se feks her. Hva smører du egentlig huden din inn med? Vet du ikke hva som står på innholdsfortenelsen så mener jeg du bør styre langt unna produktet. Kanskje er det ikke farlig, men du er nødt til å lære deg hva de ulike fremmedordene står for! Husk, det er ikke nødvendigvis slik at dyrt er best! På www.erdetfarlig.no kan du få en del tips om kjemikalier.Jfr Camilla Schjelderup, innehaver av Gimle økologiske parfymeri, er økologiske produkter mest effektive da næringsstoffene er bedre bevart. 

Radioaktivitet

Dette er ett tema som vi foreløbig vet lite om.  Vi blir kanskje ikke forkjølet av å hele tiden bli utsatt for radioktivitet, men mer og mer tyder på at det kan føre til feks kreft i hjernen.

Hygiene

Håndvask er ett kritisk punkt. Mange slurver her. Imidlertid er kanskje overdreven renslighet ett like stort problem. Immunsystemet trenger å kontinuerlig bli utsatt for bakterier. Så ikke overdriv hygienen! 😆 Å ha dyr i huset kan være med på å bedre immunforsvaret.

Sollys

Sola gir også de viktige D–vitaminene. Vi lever i ett land hvor vi ikke er alt for bortskjemte hva sol angår.  Smører du deg inn med solkrem vil vitamin D ikke opptas via huden.

Vitamin D er sentral i immunforsvaret. T cellene (drepecellene) i kroppen er faktisk avhenige av vitamin D for å fungere. En god artikkel om dette kan du lese her. T cellene bekjemper blandt annet virus, bakterielle infeksjoner og kreft. Sørg derfor for et rikelig inntak av vitamin D3 når du kjenner at en forkjølelse nærmer seg.  Tran/omega 3 inneholder naturlig D vitamin.

Medisiner

Bruk av antibiotika bør begrenes. Hver gang man tar en antibiotikakur ødelegges den naturlige tarmfloraen. Det kan ta lang tid å gjennoppbygge denne. Sjansen for at man relativt raskt får en ny infeksjon er derfor så absolutt tilstede. Sørg nå iallefall for inntak av fermentert mat eller probiotika hvis du absolutt må stå på en antibiotikakur! Andre medisiner som betennelsesdempende medisiner, aspirin, sovemedisiner, nevroleptika etc etc er alle medisiner som kan bidra til ett nedsatt immunsystem.

Alkohol

Alkoholmisbruk fører til nedsatt immunforsvar. Ved opphør av langvarig alkoholinntak vil imidlertid immunsystemet ta seg inn  igjen i løpet av ett par måneder. Hvis man holder seg innefor anbefalt alkoholinntak hvis ikke immunssytemet bli påvirket.

Sammendrag

Dette er ett tema som jeg garantert vil komme tilbake til på denne bloggen. Nettopp fordi det er ett så stort tema. Jeg ser at jeg blandt annet må komme med enda mer konkrete tiltak, men det tar litt tid å få satt seg ned å ordlegge seg….

Hvis man har små barn i hus vil jeg påstå at det er vanskelig å helt unngå sykdom. Målet er allikevel å unngå at infeksjonene ikke blir så hyppige og langvarige.

Igjen, det aller viktigste å fokusere på er tarmflora, tarmflora og atter tarmflora…….!!

 

Kilder, Gut and Psychology Syndrome, Dr Natasha Cambell-McBride Md (nevrologi og ernæring)

Probiotics; restore your digestive health; healhy living guide (www.betternutrition.com)

 

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
Hva kan vi gjøre for å påvirke vårt immunforsvar?, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Legg igjen en kommentar