Hvordan kan du forebygge benskjørhet?

Det er viktig at du igjennom hele livet er fysisk aktiv samtidig som du har ett sunnt kosthold.

Fysisk aktivitet er med på å styrke benmassen. Du bør trimme minst 3 ganger i uka. Da med en varighet på minimum 30 minutter. En rolig spasertur med hunden er ikke tilstrekkelig. Du må opp i 100 skritt i minuttet. Skal du ha en helsegevisnt bør du trimme tilsvarende 30 min x 5 per uke jfr «American Journal of Preventive Medicine». Du kan gjerne dele opp treningen i mindre turer. Da bør hver tur være på minst 10 minutter

Opptaket av kalsium i skjelettet er avhenig av vitamin D, men også av vitamin K og magnesium. Grønne grønnsaker samt fet fisk er viktige kilder til vitamin K og D. Grønne grønnsaker, nøtter og belgfrukter er eksempler på matvarer som inneholder magnesium. Det er lurt å ta tilskudd av D vitaminer. Spesielt gjelder dette i vinterhalvårert da vi ikke får så mye sollys. Ta tran, krill eller feks  okinawa olje  i måneder som inneholder bokstaven R. Det kan faktisk være lurt å legge turen innom ett solarium i de samme vintermånedene. Da er det kun snakk om noen få minutters solarium. Det er ikke ett mål i seg selv å være brun hele tiden. Det sliter bare på huden.

Syre-basebalansen er også viktig for skjelettet. For mye syre i blodet fører til at kalsium hentes fra knoklene for å nøytralisere blodet. Eksempelvis inneholder kullsyreholdige drikker mye fosforsyre. Reduser inntaket av hvitt brød, sukker, kjøtt, alkohol og kaffe som alle er syredannende. Spis mer frukt og grønt. Det er basedannende.

Benskjørhet kan oppstå som følge av sykdom og bruk av enkelte legemidler.  Eksempelvis tarmsykdommer som cøliaki og  Mb chrons sykdom. Kortison kan gjøre bena «skjøre».

Jfr  lege Roar strand kan du vurdere et bredspektret kosttilskudd som inneholder magnesium, kalsium, sink, mangan, bor, C-vitamin, B6-vitaminer og folinsyre. Jeg går utifra at dette er anbefalt for mennesker i risikosonen som ikke klarer å følge de anbefalte kost og mosjonsrådene.

Noe av dette er delvis hentet fra Hjemmet nr 12, 2011, ref. Roar strand.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/10 (2 votes cast)
Hvordan kan du forebygge benskjørhet?, 4.0 out of 10 based on 2 ratings

Legg igjen en kommentar