Konkrete tiltak for å forhindre infeksjoner som feks forkjølelse.

Denne artikkelen har mye til felles med artikkelen: «Hva kan vi gjøre for å påvirke vårt immunforsvar«. Jeg vil allikevel forsøke å være litt mer konkret her.

Vi er nå midt i influensa sesongen. Mange har løpt avgårde til legekontoret for å ta influensavaksinen. Det er delte meninger om denne. Jeg dropper en slik diskusjon her.:)

Er det imidlertid noe du selv kan gjøre som forhindrer at du blir forkjølet eller i værste fall får influensa?

JA det er mye du selv kan gjøre. Det er ingen garanti for at det virker, men sannsynligheten er stor for at du blir sjeldnere syk. Om du nå skulle gå ned for telling med typiske influensasymptomer vil det kanskje ikke vare så lenge. Jeg skal ærlig innrømme at jeg også har hatt ett tilfelle av feber og  forkjølesle i vinter, mens selv med nesten 40 i feber var jeg i full aktivitet. Neste dag var feberen forsvunnet. Jeg liker å tro at det har sammenheng med hvordan jeg lever…

Noen av følgende tiltak er omdiskuterte. Iallefall innenfor tradisjonell vestlig medisin. For mer enn 500 år siden var vel dette sett på som «hekseri» :) Hekseri eller ei. Jeg syntes definitiv det er værdt ett forsøk.:)

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er at du har en tarmflora med mange»gode bakterier». 70-80 porsent av immunforsvaret sitter i tarmen. Spiser du tradisjonell vestlig mat som mye raffinerte hvetemel og sukker, ferdigmat etc. etc  kan du være sikker på at immunforsvaret ditt er på bånn. Kanskje sliter du også med en del andre diffuse symptomer som feks kronisk  tretthet, tarmproblematikk, deprsjoner etc etc. En mulig sammenheng kanskje….? En god artikkel om dette kan du lese her.

Her kommer en del konkrete forslag:

  • spis minst mulig raffinert sukker og hvetemel. Dette trigger infeksjoner.
  • spis mest mulig fermentert mat. 
  • ta gjerne ett probiotikatilskudd. Iallefall hvis du ikke spiser fermentert mat. Her får du tips til gode probiotika produsenter.
  • bruk minstmulig antibiotika. Andre medisiner som feks kortison og p piller kan også være ødeleggende for tarmfloraen. Se feks om p-piller her.
  • bruk mest mulig god gammeldags kraft i maten. Kraft har en helende effekt på en tarm i ubalanse.
  • daglig tilskudd av omega 3. Det finnes utrolig mange produsenter av omega 3 . Kvaliteten kan være varierende. Jeg anbefaler Mermaids eller  Green Pasture’s  sin fermenterte fiskjeolje. Se her eller her.
  • bruk fersk ingefær så mye du kan. Kjenner du tendenser til sår hals kan du feks presse litt ingefær gjennom en hvitløkspresse. Saften blander du med honning og lager en god te. Jeg har skrevet en artikkel om ingefær her.
  • hvitløk har lenge vært kjent for ha en en antiinflammatorisk effekt. Mest effektiv er den selvfølgelig som fersk. Bruker du den i fermentert mat får du en dobbel effekt:. 😆 Forøvrig er det best å ta hvitløken i maten like før den serveres. I mikroen mister den totalt sin effekt. En artikkel om hvitløk har jeg skrevet her.
  • zink kan være fornuftig å ta idet du merker at en forkjølelse nærmer seg. Det kan redusere sykdomsforløpet noe jfr. Dr Merola. Han anbefaler maks 50 mg daglig.
  • gurkemeie sies å ha en betennelsesdempende effekt.Se her. Bruk gurkemeie av god kvalitet. Helst økologisk.
  • grønn te har blandt annet antibakterielle egenskaper. Grønn te fra Japan sies å være den beste. Se her.
  • vær forsiktig med inntaket av pasteurisert melk i influensasesongen. Spesielt gjelder dette ved barn og øre/nese/hals problemer. Se her. Melk er som kjent slimdannende. Yoghurt naturell og syrnede melkeprodukter er å foretrekke. Yoghurt med mye sukker er ikke særlig lurt.
  • spis frukt og grønnsaker med mye antioksidanter. De mest fargerike frukt og grønnsakene inneholder vanligvis mest antioksidanter. Her finner du en liste over  antioksidanter i ulike matvarer. Se ellers her.
  • sørg for å få tisltrekkelig med sollys for å oppnå ett tilfredstillende vitamin D nivå. Tilskudd  av vit.D3 kan være nødvendig spesielt i vinterhalvåret. Les om vitamin D her.
  • solhattolje er omstridt. Litt om dette kan du lese her.
  • vitamin C er også omstridt. Se her. Se forøvrig under ad en artikkel i nyeste VOF.

Forøvrig er det en kjent sak at stress samt mangel på søvn kan være med på øke sannsynligheten for at man blir syk.

En passe mengde fysisk aktivitet er også styrkende for immunforsvaret.

Her kan du lese en artikkel som heter; Natural alternatives for colds and flu.

Har du først blitt forkjølet eller fått influensa kan honning være ett vel så bra hostedempende middel som hostesaft. Her kan du lese litt om honning samt en oppskrift på en fennikkelte som skal være hostedempende.

Dette er på ingen måte en uttømmende liste. Jeg hadde satt veldig pris på om noen kom med noen gode tips her!!

Håper du og din familie holder dere friske resten av vinteren!!

En kommentar ad C vitaminer

Mange innenfor tradisjonell vestlig medisin mener at vitamin C ikke har noen effekt på å bekjempe blandt annet infeksjoner. I nyeste VOF nr 1 2013 hevdes imidlertid det motsatte. Grunner til at skolemedisinen ikke har tro på dette vitaminet er at det har vært utført en rekke forsøk med vitamin C i altfor små doser til at det har virket. Dårlige utførte forsøk har gitt vitaminen ett ufortjent dårlig rykte. Det er den farmasøytiske industri som styre mye av forskningen. De har ikke ønsket å støtte forsøk som øker konkurransen mot feks antibiotika.

Det anbefales svært store doser. Helt opp mot 15 g per dag fordelt over 4 doser for voksne. I så store doser kan det oppstå magebesvær. Den enkelte må derfor prøve seg frem. De anbefaler vit C i pulverform som  natriumaskorbat og askorbinsyre i forholdet 1:3. Jeg anbefaler at denne artikkelen leses før man ev. starter å spise vitaminet i så store doser.Se forøvrig denne linken med pulikasjoner fra R. Cathcart.

 

Ps! Det finnes utrolig mange alternative helskostpreparater på markedet som skal kunne være med på å styrke immunforsvaret. Iallefall er det det reklamen sier… Jeg kjenner ikke til alle disse og eventuell virkning. Man bør uansett ikke overdrive inntaket av alternativ medisin. Det viktigst er hvordan du velger å leve livet ditt!

Se ev. Avant-garden, nbg24:7, tart cherry for ett lite utvalg av det som finnes på markedet.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.5/10 (2 votes cast)
Konkrete tiltak for å forhindre infeksjoner som feks forkjølelse., 5.5 out of 10 based on 2 ratings

Legg igjen en kommentar