Matpyramiden, Harvard University

Harvard University i USA har kommet med en anbefaling ad hvilken mat man bør spise. Som en generell regel bør man holde seg til mat som er plassert på de nederste nivåene i pyramiden. Kjernen i budskapet er å være fysisk aktiv kombinert med en sunn kost som fører til vekt kontroll. Det er altså ikke alene nok å spise sunt. Du må også være fysisk aktiv. Vi skal spis mest mulig av frukt og grønt.  Vi kan spise karbohydrater, men da sunne karbohydrater som helkorn, havre, fullkornspasta og  brun ris. Spis sunne oljer. Deretter er fisk bra for helsen-fortrinnsvis fet fisk. Kylling og annet fjærkre er også bra å spise. Når det gjelder melkeprodukter bør man ikke spise mer enn 1-2 enheter per dag. Alternativt kan man ta D vitamin og/eller kalsium tilskudd. På toppen av pyramiden finner vi mat som vi bør holde oss mest mulig unna. Dette er de usunne karbohydratene som finnes i godteri, brus og kaker. Karbohydrater som består av mye hvetemel bør også unngås som feks loff og hvit pasta. Poteter er heller ikke anbefalt. Rødt kjøtt, smør og salt er annen mat du bør spise minst mulig av.

For mer infomasjon om dette kan du lese på Harvard School of Public Health  sin nettside.

 holde 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar