Middelhavsdietten

Middelhavsdietten er kjent for å være den mest helsebringende dietten av alle dietter. Det har vært forsket mye på denne. Det er påvist at middelhavskosten reduserer riskoen for hjerte og karsykdom med 45 % jfr. F.Lindberg.

Det er også forskning som konkluderer med at den reduserer sannsynligheten for å utvikle kreft samt depresjoner og diabetes. 

Hva inneholder den tradisjonelle middelhavskost?

  • grønnsaker
  • bønner,erter og nøtter
  • frukt og bær
  • gode olivenoljer
  • fisk
  • litt rødvin
  • kjøtt
  • pasta og brød, deriblandt grove meltyper
  • yoghurt og oster

Det er vært å merke seg at i den tradisjonelle middelhavsdietten er det lite ferdigmat. De lager maten fra grunnen av fra  lokale råvarer. Råvarene er ofte sesongbetingede.

Fett

Middelhavskosten inneholder også fett. Den primære fettkilden kommer fra enumettede og flerumettde fettkilder. Dette vil si feks fett fra fet fisk og planter.

De spiser ikke store mengder kjøtt, men kjøtt er på ingen måte utelatt fra dietten. Dietten inneholder faktisk en del naturlig mettet fett selv om det ofte er fremhevet at dette ikke er tilfelle. Italienere og spanjoler er feks eksperter på skinke. De er også kjempeflinke til å lage spekepølser. Disse pølsene er ofte rike på fett. Rent fett-lard- er også en delikatesse i feks flere regioner i Italia og Provance i Frankrike. Befolkningen i nord Italia spiser også mye smør, mascarpone ost og fløte.

Alikevel er det slik at den tradisjonelle middelhavskost består av mindre melkeprodukter enn hva som er vanlig her i Norden.  Ost og yoghurt står alikevel ofte på menyen i den tradisjonelle middelhavskosten. Mange av ostene er upasteuriserte.

Karbohydrater

Det sies at den tradisjonelle middelhavskosten består av mye helkorn. Jeg må innrømme at jeg ikke helt har observert denne trenden når jeg besøker disse landene. Jeg syntes feks det er vanskelig å finne grovbrød. Personlig får jeg ett intnrykk av at vi her i Norge er flinkere til å bruke grove korn i baksten. Dette er kun min personlige oppfatning. Det er tydelig at den offisielle oppfatningen er en annen.

Pastaen som serveres er sjeldent fullkorn. De bruker lite poteter som i seg selv er proppfulle av karbohydrater. Når poteter blir servert til turistene er det ofte som pommes frites.

Derimot må sies at de er mye flinkere til å bruke grønnsaker i maten. Heldige er de også som har ett så fantastisk utvalg i frukt og grønt i butikkene og på markedene.

De bytter ofte ut øl med vin. Rødvin er vanlig i hverdagen, men da i småporsjoner. Det er blitt påvist at dette har en helsegevinst.

Proteiner

De spiser mye fet fisk med sunne fettsyrer samt at fisk er en god proteinkilde.

Kjøtt spises i moderate mengder.

Det franske paradoks

Dette paradokset refererer til franskmennens laver forekomst av hjerte og karsykdom på tross av høyt inntak av mettet fett. I sammenligning med amerikanere spiser de mye mindre ferdigmat. De spiser gode råvarer samt  mindre porsjoner. De drikker mer vann fremfor brus. De er mer fysisk aktive. Grønnsaker og frukt spises det mye av. Litt rødvin er også med på å redusere forekomsten av hjerte og karsykdom. Mindre småspising mellom måltidene blir det også. Les mer om dette på følgende link: HealtAssist.

 

Konklusjon

Det er ingen tvil om at Middelhavsdietten er en sunn diett.

Jeg forsøker å plukke det beste fra denne dietten. Jeg spiser mere grove kornprodukter enn det  jeg har inntrykk av er vanlig i disse landene. Pasta trenger man ikke å spise så alt for ofte. Bruk i tilfelle fullkornsvarianten.

Bruk mye uraffinert olivenolje samt moderate mengder av naturlig mettet fett. Spis fet fisk så ofte du kan!

Ellers er det bare å spise det man klarer av grønnsaker! Frukt og bær er også viktig men i litt mindre mengder.

Ett glass rødvin i ny og ne er heller ikke å forakte. Husk at kvinner tåler betraktelig mindre alkohol enn menn.

Her er aktuelle linker:

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar