Nytt år! Slanking på programmet?

Så er januar her! Som vanlig bugner nå aviser og ukeblader over med artikler om hvordan vi skal gå ned i vekt.

Mange har nyttårsforsetter om å begynne å slanke seg. Vi løper avgårde og sluker tabloid pressen på jakt etter det perfekte slankemiddel.

Ro ned! La deg ikke lure! Det har ingen ting for seg å starte med panikkslanking nå etter julefeiringen. For så vidt ikke senere heller. Det finnes ingen slankekur som holder deg slank for alltid.  Du går kanskje ned noen kilo under slankekuren, men problemet for de aller fleste, er at de går opp tilsvarende og kanskje litt til når slankekuren er over. Problemet er nemlig at når kroppen er vandt med å spise mindre går forbrenningen  også saktere. Når du er tilbake til ditt vanlige kosthold kan du nesten være sikker på at du legger på deg i en rasende fart. Vips så har du for lengst passert utgangsvekta.

La deg ikke lure av alle former for dietter, piller og pulver. Dert er hverdagen hele året som teller!

Det er snakk om en livsstilsendring som varer livet ut og ikke kun noen uker. Du må begynne å forandre livet ditt sakte men sikkert. Jeg mener bestemt at det er følgende som gjelder:

  • spis mindre og da fortrinnsvis av karbohydrater
  • vær mer fysisk aktiv

Jo det er karbohydrater man legger på seg av! De raske karbohydratene er vinneren både når det gjelder vektoppgang og når det gjelder negativ påvirkning på vår helse. Det aller viktigste er å bli kvitt sukkersuget. Mange sier at sukker er mer avhengighetsskapende enn narkotika. Så hvis du syntes det er vanskelig så har det sin forklaring. Spis litt nøtter eller bær i stedet. Ja også går det ann å lage sunnere former for godteri som ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad. Det er ikke dermed sagt at du kan spise dette i store mengder. Alt med måte.

Styr også unna ferdigmat! Her ligger det mye raske karbohydrater skjult. Denne maten er med på å opprettholde sukkersuget. 

Vi er oppdratt til å spise brød i dette landet. Neida det er ikke nødvendig, men det krever litt mer fantasi og planlegging på kjøkkenet!  Må du spise brød så holder det lenge med 1 gang per dag og sørg for at det er så grovt som mulig.

Jeg er ingen tilhenger av et totalt lavkarbo kosthold, men å redusere kraftig på karbohydratinntaket kan mange definitivt gjøre. Erstatte det allikevel ikke med dårlige kjøttprodukter, bacon osv. Har du råd så spis kjøtt og fisk som er vil  fanget eller økologisk. Fettsammenhengen i dette kjøttet er av en helt annen kvalitet enn konvensjonell kjøtt og fisk. Mindre omega 6 til fordel for omega 3.  Dette er av det sunne fettet! 

Kjør på med grønnsaker! Du trenger ikke å spise poteter eller ris til hvert et måltid. Det går helt fint å erstatte dette med grønnsaker!

Ja også må vi komme oss opp av sofaen. Litt slitsomt nå som jula akkurat er forbi. Du får begynne litt forsiktig. Det er ingen vits i å tvinge seg til å gjennomføre aktiviteter som du hater. Prøv å finn aktiviteter som du liker. Putt litt trim inn i hverdagen. Hva med å begynne å gå trapper!?

Nei til jo-jo slanking! Ja til en friskere hverdag!

Bli med og følg denne bloggen da vel så kanskje du får litt inspirasjon!

Jeg er i alle fall litt tung i kroppen etter jula! Det er utrolig hva riktig kosthold kan gjøre! Det kan jeg skrive under på! Jeg kan garantere en ting! Sukker gjør deg uopplagt! Klarer du å legger fra deg sukker suget så har du kommet så utroooolig langt!

Håper vi sees her «inne»!

Lykke til!

Hilsen Yngvild S

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar