Omega 3

Offisielle anbefalinger av omega-3-fettsyrer  er på 0,5-1,5 gram daglig. Hvor mye omega 3 vi faktisk trenger er det alikevel vanskelig å finne ett entydig svar på. Omega 3 behovet kan dekkes med f.eks. en boks makrell i tomat eller en porsjon fet fisk. Ved forebygging eller behandling av sykdommer brukes høyere doser. Hvis man ikke får dekket behovet via maten bør man ta tilskudd.

Hva er omega 3?

«Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe flerumettede fettsyrer. Disse fettsyrene kalles for essensielle nærningsstoffer. Det betyr at det er noe kroppen MÅ ha, men IKKE kan lage selv, og det må derfor tilføres gjennom kosten.

Av alle de ulike fettsyrene i omega-3 familien er det spesielt to som skiller seg ut, de heter DHA og EPA. Det er disse to spesielle omega-3-fettsyrene som i tusenvis av studier verden rundt har vist seg å ha så mange positive helseeffekter, fordi de er en helt nødvendig byggekloss for alle celler i hele kroppen.

I naturen finnes DHA og EPA først og fremst i fisk og andre marine dyr»   Kilde: Møller’s

 Hvorfor er omega 3 viktig?

  •  Omega 3 kan virke svakt kolesterolsenkende (det ugunstige kolesterolet)
  •  Kan virke svakt blodfortynnende (kan redusere fettavleiringer i blodårene)
  •  Kan redusere lette plager ved ømme og stive ledd
  •  Kan virke gunstig inn ved tørr hud og mild psoriasis
  •  Omega-3 kan være viktig for utvikling av hjernen, ved at den kan virke positivt inn på konsentrasjonen og kognitive ferdigheter                                                                                                                 Kilde:www.coldsea.no

I tillegg sier forskeren og legen Davil Schreiber at omega 3 er betennelsesregulerende og cellevekstregulerende. Manglende likvevekt mellom omega 3 og omega 6 øker betennelsreaksjoner og blodkoagulasjon (blodets evne til å levre seg/blodpropp.) Det øker også mengden av fett og kreftceller.

Omega 3 fettsyrer fra sjømat er lange flerumettede fettsyrer. De er ulike de flerumettede fettkildene fra planter. Omega 3 fra sjømat kalles derfor for de marine omega 3 fettsyrene. Det er disse fettsyrene som har vitenskapelige dokumenterte positive helseeffekter. Spesielt er det dokumentert positive helseeffekter på hjerte og kar sykdom. Kilde: Nasjonalt institutt for ernæring og sjømatforskning.

Grønne grønnsaker, linfrø, linfrøolje, rapsolje,økologiske egg, kjøtt og meieriprodukter (fra gressforede dyr) øker også mengden av omega 3 jfr Schreiber.

Det er værdt å merke seg at ferdigmat inneholder mer omega 6 enn omega 3. Raffinerte oljer inneholder også mye omega 6. Det er derfor uraffinerte planteoljer er å anbefale. ( PS, de fleste kostholdseksperter mener at raffinerte planteoljer er helt ok)

Omega 3 fra plante eller dyreriket?

Det finnes en del omega 3 oljer på markedet som er fremstilt kun av planteoljer. Noen av disse er kaldpressede i motsetning til sjømatoljene.

Det ser ut til at det er en uenighet om det kun er Omega 3 fra sjømat som gir helsebringende effekter. 

Fagsjef Lars Ranes i  Soma sier følgende:

Omega 3 er som kjent en familie av fettsyrer: den som produseres av planter heter alfalinolensyre og de som man får direkte ved å spise fisk/fiskeoljer er EPA og DHA. Diskusjonen om fisk/fiskeoljer er en bedre kilde til omega 3 fremfor planter har i stor grad skjedd på premissene til EPA/DHA, dvs i hvilken grad alfalinolensyre omdannes til EPA/DHA i kroppen. Det er en begrenset synsvinkel som ser bort fra at alfalinolensyre er den mest betydningsfulle omega-3-fettsyren i menneskets evolusjonshistorie, og har mange roller uavhengig av både EPA og DHA.

Jeg har søkt på Pub med og funnet frem til følgende artikkel: Alpha-linolenic acid: is it essential to cardiovascular health? De fulgte opp pasienter som fikk omega 3 fra planter -alphalinolensyre. De ble kun fulgt opp fra 6-12 uker. Konklusjonen var at alphalinolensyre ikke hadde en synlig effekt på blod lipidene (LDL-det dårlige kolsterolet.) Man venter nå på en studie hvor over 4ooo men i riskikogruppen for å utvikle hjertesykdom.  I over 40 måneder tar 1 gruppe  tilskudd av ALA (omega 3 fra planteriket), mens den andre gruppen tar DHA og EPA. De som følges opp har alle hatt klaffefeil på hjertet (mitrainsuffisiens). I løpet av disse 40 månedene skal det kartlegges om de får episoder med hjertesykdom. Pasientene er i en risikogruppe. Jfr artikkelen konkluderes det med at det er for tidlig å komme med en endelig konklusjon da det studiet som hittil er gjort har gått over for kort tid.

Lars Rahnes i Soma mener som sagt at de studiene som er publisert ensidig har fokusert på effekten av DHA og EPA i fiskeoljer.

 «Behovet for alfalinolensyre kan ikke dekkes ved å spise mer fisk/fiskeoljer. Kroppen har begrenset behov for EPA og DHA, og det må man ta i betraktning når man fortolker studier som viser at bare en begrenset del av alfalinolensyre omdannes til EPA/DHA. Alfalinolensyre omdannes i kroppen til EPA før den videre omdannes til DHA. Som kjent er DHA sentralt for hjernens funksjon og for produksjonen av sædceller. Hvis omdanningen av alfalinolensyre til DHA var utilstrekkelig ville jordens mange hundre millioner vegetarianere, inkludert Indias store hindubefolkning, være mentalt tilbakestående og ufruktbare; ingen ting tyder på det. Diskusjonen om hvor mye av alfalinolensyre som omdannes til EPA/DHA i kroppen virker derfor å være mer av teoretisk enn av praktisk interesse. » Kilde:Soma

Hvordan fremstilles omega 3?

For noen år tilbake siden ble det stilt spørsmål ved Møllers produksjonslokaler. Ifølge media ble det satt frem påstander om at  at rensligheten til Møller var under enhver kritikk. Dette kan du lese mer om her.  Om saken ble fremstilt helt riktig i media er kanskje litt usikkert…

Møllers tran er en raffinert olje. Gjennom raffineringsprosessen varmes oljen opp til en så høy temperatur at uønskede stoffer blir fjernet fra tranen. Dette er stoffer som er potensielt skadelige. Hvis ikke raffineringen gjøres under strenge hygieniske forhold er det mulig at ikke alle stoffene blir fjernet ifra tranen. Gjennom fokuset i media i 2008 ble satt frem påstander om svært dårlig hygiene ved flere av underleverandørene til Møllers tran. Møllers tran mottok jfr media oljen fra disse for raffinering. Hvis man i dag ser på Møllers hjemmeside ser det  ut til at produksjonen går etter de kravene som stilles.

Møllers tran kan nok uansett sees på som en seriøs aktør på markedet. Personlig velger jeg iallefall Møllers.

 » Ifølge Friede Andersen, seksjonssjef for fisk og sjømat ved Mattilsynets hovedkontor, er en av effektene ved bruk av dårlig råstoff at tranen som omsettes til humant konsum er harsk eller harskner raskt, noe som vil gi dårlig lukt og smak. Forskere Aftenposten.no  har snakket med, utelukker imidlertid ikke at harskningsstoffer kan være skadelig for kroppen på lengre sikt. Brukes dårlig råvare, kan man ende med et sluttprodukt som er harskt eller som harskner raskt. I tillegg kan det være større mulighet for at oljen inneholder forurensinger som ikke har blitt fjernet under raffineringen, sier Gjermund Vogt, som er forsker ved Matforsk. Kilde : Aftenposten

Flere hevder at raffineringsprosessen som fiskeoljer går igjennom i seg selv er en potensiell risiko for utviklingen av hjerte og karsykdom.

Det er vist at oljer som er skånsomt utvunnet fra ferskt råstoff er mer stabile mot oksidasjon enn oljer fra råstoff av dårligere kvalitet. Kilde:Rubin. Man vet ikke i stor nok grad om olje av dårlig kvalitet kan ha effekt på graden av oksidasjon i kroppen. Rubin mener  at dersom det kan dokumenteres positive helseffekter i forhold til lav oksidasjonsgrad bør det være ett stort potensiale i salg av gode norske, ferske fiskeoljer.

Når ett stoff blir oksidert i kroppen dannes det frie radikaler. Frie radikaler kan blandt annet føre til avleiring av fettstoffer i blodårene. Hvis det viser seg at en olje av dårlig kvalitet fører til dannelsen av frie radikaler vil helseeffekten av å kjøpe denne oljen ikke være tilstede. 

 Mattilsynet har bedt Vitenskapskomiteen om å gjøre en risikovurdering av marine oljer til  humant konsum. Jeg ser ikke at svar foreligger på denne per i dag.

 Det kan være lurt å velge et anerkjent merke. I dette markedet er det mange cowboyer. Ikke alle oljer som selges som helsekost, har like god kvalitet, sier forsker Gjermund Vogt ved Nofima.  Mange produsenter vet lite om den oljen de importerer fra verdensmakedet. Her kan du lese «Den store norske fiskeoljetesten» .

Det finnes mange leverandører av ulike former for Omega 3 produkter. Følgende er tatt direkte fra Foreldre og barn sin hjemmeside:

* Fisk og annen sjømat. Makrell inneholder mest omega-3. Andre fete fisker som laks, ørret, sild, tunfisk og sardiner har også et høyt omega-3 innhold.

* Tran utvinnes av fiskelever, hovedsakelig torsk, og inneholder A- og D-vitamin i tillegg til Omega-3.

* Fiskeolje lages fra hel fisk. Inneholder Omega 3, men ikke vitamin D og A.

* Selolje inneholder omega-3 men har en annen sammensetning enn fiskeolje, og inneholder i tillegg DPA i likhet med lakseolje og dels tran.

* Krillolje inneholder Omega-3 bundet mer eller mindre til fosfolipider og den aktive antioksidanten astaxanthin. Ikke anbefalt til skalldyrallergikere.

* Planteoljer inneholder omega-3 i form av alfa-linolensyre, men mangler de viktige fettsyrene EPA og DHA

 

Hvis du ønsker å lese mer om hvilken Omega 3 type du skal gi til dine barn er dette en god nettside.

Her er det imidlertid kun marine omega 3 produkter som er testet. Siden testen ble gjort er det sikkert kommet flere nye produkter på markedet.

Mange forskere mener at det er Omega 3 som er viktig. Omega 6  får vi i oss i alt for stor grad via kosten. Jeg nevner her 2 populære oljer fra planteriket:

Oljer fra planteriket som er rike på omega 3.

Udos choice: Inneholder ferskpressede oljer fra hele 9 typer økologiske plantefrø, og dekker kroppens totale behov for fettsyrene omega 3, 6 og 9.

Okinawa oljer: feks inneholder Happy delight okinawa omega 3,6,7,9. Den er kaldpresset.

Som nevn tidligere er linfrøolje rik på omega 3. I tillegg kan feks nevnes hampfrøolje og valnøttolje. Kaldpresset olivenolje er ikke veldig rik på omega 3, men til gjengjeld inneholder den mye antioksidanter.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

One Response to “Omega 3”

  1. […] Omega 3 – Familie & Helse » websiden for helsebevisste …Offisielle anbefalinger av omega-3-fettsyrer er på 0,5-1,5 gram daglig. Hvor mye omega 3 vi faktisk trenger er det alikevel vanskelig å finne ett entydig svar på. […]

Legg igjen en kommentar