Ryggproblemer

En frisk rygg skal ha riktige kurver, god bevegelighet og god styrke. Som 25-åring er ryggen fullt ut utviklet, og selv om stadig flere unge mennesker klager over ryggvondt er det ofte i 40-50-årsalderen det først virkelig ”smeller”. Hele 80 prosent av befolkningen opplever plager i nerve-muskel-og skjelettsystemet.

Kun et fåtall av disse må igjennom operasjon for å bli bedre. For å styrke og bedre ryggsmerter er det trening og bevisstgjøring som skal til. Det er en kjenngjerning at kropp og sinn ikke kan skilles fra hverandre. Det livet du lever setter seg i kroppen din.

Stress setter seg som spenninger -ofte i skulderpartiet. Når man er stresset kan man også puste overfladisk. Dette bidrar til at spenninger setter seg i kroppen.

Depresjon  og feks dårlig selvbilde kan ofte føre til en «lutet»  kroppsholdning og et dårlig pustemønster.

Et annet prinsipp er at bruk påvirker funksjon. Det vil si at når noe går galt kan det være fordi vi gjør noe galt. De fleste nordmenn lever ett  svært passivt liv. Vi sitter foran PC’en og TV’en på jobb og i hjemmet. De som har en fysisk krevende jobb er ikke bestandig bevisste nok hvordan de belaster kroppen sin. Feilbelastning over lang tid kan føre til store ryggproblemer. Faktisk begynner feilbelasningen for mange allerede tidlig i barneårene. Det er viktig at barn er aktive slik at de får ett naturlig bevegelsesmøster fra tidlig alder. Faktis har 30 % av unge voksne per i dag ryggproblemer.

Funksjonsfeil i ryggen som forstyrrer nervesystemet og som igjen sender gale signaler til hjernen og videre til musklene, gjelder store pasientgrupper. Å få fjernet slike låsninger, som kan ha ligget latent i ryggen i årevis uten å medføre smerte, kan også medføre at psykisk stress løsner, forklarer kiropraktor Eirik Bjargo. En leddlåsning over lengre tid kan forårsake irritasjon , som igjen kan gi svak støttemuskulatur og stivhet i muskler og ledd med slitasjeforandringer.

Eirik Bjargo liker å bruke ordet ”fyring” om kroppens evne til å oppnå balanse mellom det han kaller struktur-kjemi-psyke. Jo mer vi ”fyrer” nervesystemet  gjennom  mosjon, trening, ulike behandlinger, kosthold, rikelig med vann og psykisk velvære, jo mer aktiveres muskler og ledd og vi holder vondtene unna.

«Ting du kanskje ikke tenker over som kan bidra til vond i korsryggen:
1.Prøv å unngå å belaste korsryggen tidlig om morgenen. Sit-ups rett etter at du står opp er ikke noen god ide. Ryggen tåler rett og slett mindre rett etter at du har ligget lenge. Du har kanskje merket at det er tyngre å bøye seg å få på sokkene om morgenen? I løpet av natten samler det seg væske i ryggmargen, dette gjør at den blir stivere og mindre bevegelig om morgenen. Samtidig gjør det at du blir høyere. Prøv å måle deg selv når du står opp og før du legger deg, ikke bli overrasket om du er et par cm høyere!

2.Hvis du nettopp har sittet eller stått med krum rygg tåler du tunge løft dårligere. Eks er sjansen større for å skade ryggen under markløft om du satt med krum rygg i 15 min før løftet og leste avisa.

3.Ikke sitt for lenge av gangen. Om du sitter i timesvis kan det være lurt å komme seg opp å gå noen minutter hver time minst.

4.Varier sittestilling! Den perfekte sittestillingen finnes ikke! «Den neste er den beste!» kan være en fin regel! Varier stilling ofte.

5.De som har en rygg som ikke tåler krumning så bra har en tendens til å like nettopp å sitte med krum rygg eller løfte med krum rygg. De som ikke tåler strekk så bra har en tendens til å sitte med svai rygg, ligge på magen med svai rygg og gjerne puter under armene og hodet som ytterligere forsterker svaien. Om du kjente deg igjen her kan du prøver å holde ryggen mer nøytral når du løfter og unngå å bruke favorittstillinga for mye i senga eller i stolen». Kilde: iform.no

Generelt er det viktig å være i aktivitet og gjøre øvelser som styrker rygg og mage. På iform sin hjemmeside kan du få forslag til ryggøvelser som bidrar til en styrket rygg. Det er også viktig å bli seg bevisst sine pustemønstre og finne avslapningsmetoder som kan bidra til å løse på spenninger. Se feks forslag på yoga  øvelser på Yggdrasil sin hjemmeside. Her følger spesielle ryggøvelser samt ett eksempel på en pusteøvelse.

Her er også ett par eksempler fra Yggdrasil yogaskole på avspenningsøvelser. Liggende avspenning samt en kort avspenning.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar