Smør

Smør inneholder mettet fett. Det er det ingen tvil om. Mettet fett er  lite gunstig for menneskekroppen!

Dette har vært den rådende oppfatningen i mange tiår. Norske myndigheter, de fleste kostholdseksperter og helsearbeidere mener fortsatt dette.

Jeg refererer flere ganger på denne nettsiden til Walter Willett, professor ved Harvard University i USA. Han er en av hovedmennene bak den berømte «Nurse Health Study». Der konkluderte de med at mettet fett har en moderat virkning på blandt annet utviklingen av hjerte og karsykdom. Mettet fett i produkter som smør og melkeprodukter øker LDL (det dårlige kolesterolet)

I mai 2010 ble det holdt en konferanse i København. Deres mandat var å finne ut om reduksjon av mettet fett fører til redusert risiko for hjerte og karsykdom. Deres konklusjon var som følger:

 «The evidence from epidemiologic, clinical, and mechanistic studies is consistent in finding that the risk of CHD (hjerte/karsykdom) is reduced when SFAs (mettet fett) are replaced with polyunsaturated fatty acids (enumettet fett).» Am J Clin Nutr, 2011;93:684–8.

 Alikevel er det nå flere og flere som snakker postitivt om smør. Hvordan i all verden kan dette ha seg? Dette virker rimelig forvirrende!

Jonny Bowden, en berømt kostholdsekspert i Amerika, sier at mettet fett fører til en økning av både det gode samt det dårlige kolesterolet.  Noe mettet fett er bra for oss mennesker. Det er bedre å bruke økologisk smør enn ulike former for margarin som har gått igjennom en raffineringsprosess.  I margarin er det ofte flere typer raffinerte planteoljer. Feks rapsolje, soyaolje, solsikkeolje, palmeolje (ofte kun beskrevet som vegetabilsk olje) .Disse oljene inneholder hovedsaklig omega 6. Omega 6 får vi mer enn nok av gjennom kosten. Det er omega 3 som er det beste fettet. Det er anbefalt en ratio mellom omega 3 og omega 6 på 1:1. I dagens vestlige samfunn er denne ratioen i omega 6 sin favør. Den er mellom 20:1 og 25:1 jfr Jonny Bowden. For mye omega 6 kan føre til økt fare for blandt annet brystkreft og hjerte/karsykdom. Manson, Willett og Hu fra Harvard  sier også at omega 6 senker LDL, men de mener også at vi får i oss alt for mye omega 6 ift omega 3.

Mary G. Enig, PhD , en anerkjent forsker i USA samt Sally Fallon Morell  har sammen skrevet en artikkel om smør på «The Western A. Price Foundation».  De mener faktisk at smør innehodler mange stoffer som faktisk beskytter mot blandt annet hjerte og karsykdom. Smør inneholder blandt annet vitamin A og anti oksidanter. Smør kan også være med å beskytte mod kreft. For ytterligere info viser jeg til artikkelen nevnt i dette avsnittet.

Du kan også lese ett innlegg som mener at smør har positive helsegevinster på følgende link:» Why butter is butter»

Konklusjon

Å komme med en konklusjon på dette temaet er vanskelig. Siden jeg selv jobber med hjerte pasienter er jeg programforpiktet til å si at smør ikke er så bra. Ett stort flertall av helse og fagpersonell sier at mettet fett uansett type ikke er bra for vår helse. I profesjonell sammenheng kan jeg da heller ikke anbefale smør fremfor margarin.

Privat velger jeg alikevel å bruke økologisk smør til steking. Det hender også at jeg blander økologisk smør med kaldpresset olivenolje. Det kan fint brukes på brødskiva. Overdriv uansett ikke smørforbruket. Smør inneholder kalorier som alt annet fett. Jeg bruker økolgisk smør i kaker fremfor margarin. Smør er varmestabilt og egner seg derfor godt til steking. Forøvrig er ghee mer varmestabilt enn smør og anbefales ved steking på høye temperaturer. Ghee er dessuten sunnere enn smør. Økologisk ghee føres kun i noen spesial forretninger. Du kan lage ditt eget ved å bruke økologisk smør eller vanlig smør fortrinnsvis uten salt. Du kan også lage ghee av fløte.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar