Er kokosfett sunt?

Bruken av kokosnøtt olje er blitt mer og mer populært i den senere tid. Faktisk er det det mestselgende helsekostproduktet på markedet. Det er ikke snakk om det tradisjonelle kokosnøtt fettet som vi kjøper i dagligvareforretningen men ”ekstra virgin kokosnøtt olje”. Denne kjøpses i helsekostforretninger eller på nettet.

Det er påstått at denne oljen senker kolesterolet og bidrar til å styrke immunforsvaret. Den kan ta knekken på bakterier og virus.  Aids pasienter har blandt annet fått stabilisert sine infeksjoner ved å  innta kokosnøttolje. Ved bruk av antibiotika kan sopp infeksjoner oppstå. Det påstås at kokosnøtt olje har en god effekt ved slike infeksjoner. Se «The many benefits of coconut oil.»

Kritikerne til kokosnøtt oljen sier at den består av mettet fett. Mettet fett legger seg på innsiden av blodårene og bidrar til å øke kolesterolet. Vi mennesker bør ikke få i oss mer enn 10% mettet fett i det daglige energiinntaket. Påstanden er at det finnes ingen forskning som sier at kokosnøtt olje er sundt for helsa. Her kan du lese en del myter om fett.

Nedenfor kommet ett utdrag fra en nettside som påstår det motsatte av hva som anbefales av norske kostholdseksperter.

Historie

«Kokosnøttolje har blitt brukt av befolkningen i varme og tropiske strøk i over 4000 år. Den har blitt betraktet som helsebringende.

Det oppstå imidlertid en forandring i 1954. En ung forsker, David Kritchevsky, kom da med 2 forskningsartikler. Den ene beskrev at å gi kolesterol til kaniner kunne være med på å blokkere blodårer. Det ble derfor konkludert at høyt kolesterol kan skape hjerte og kar problemer hos mennesker. Den andre rapporten beskrev at oljer som  soya, mais og solsikke , kunne føre til at kolsesternivået gikk ned –i alle fall midlertidig. Hans forskning satte fart i påstanden om at mettet fett fra dyr er en sterk kolesterolpåvirker. Forskning på det tidspunktet sa også det motsatte, men Kritchevskys forskning ble fra da av vektlagt. Den har vært med på å påvirke kostholdet i hele den vestlige verden. Fra midten av 60 tallet har ryktet til alle mettede fettsyrer vært dårlig.

Det velsmurte marketsføringsapparatet til soya og maisindustreien ble støttet av ”the American Heart Association”.  De generelle anbefalinger har vært å spise minst mulig mettet fett og istede holde seg til plantefett.

I store dele av verden har menneskene gått over til å spise typisk vestlig kost. Den inneholder blandt mye kjøtt, potet og melkeprodukter. Selv på små tropiske øyer har de blitt påvirket av amerikanske og vestlige helsemyndigheters anbefalinger. De har brukt tropiske oljer gjennom mange århundrer, men har gått mer og mer over til vegetabilsk fett. Hjerteproblemer øker nå over store deler av verden.

Pga fokuset på vegetabilske fettkilders suverenitet har fokuset på tropiske oljer og da spesielt kokosnøttolje blitt minimalt. Da de består av mettet fett har de blitt fremhevet som usunne. Fettkjedene i kokosnøttolje  består av 62 % mellomkjede fettsyrer. Dette skal føre til at de blant annet transporteres direkte til leveren hvor de blir brukt i kroppens forbrenning på samme måte som karbohydrater. Forkning tyder også på at kokosnøtt olje forsterker immunsystemet.»  Kilde: «Coconut oil and its wonderful health benefits»

The American heart association sier følgende om mettet fett:

«Saturated:  Saturated fats occur naturally in many foods.  The majority we eat come mainly from animal sources, meat and dairy (milk fat) such as fatty beef, lamb, pork, poultry with skin, beef fat (tallow), lard and cream, butter, cheese, and other dairy products made from whole or reduced-fat (2%) milk.  These foods also contain cholesterol.  Many baked goods and fried foods can also contain high levels of saturated fats. Some plant foods, such as palm oil, palm kernel oil, and coconut oil, also contain primarily saturated fats, but do not contain cholesterol»

Carina Alm i Landsforeningen for hjerte og lungesyke mener at kokosnøtt fett er usundt. Hun står fast på sin påstand referert i artikkelen nevnt tidligere (10 myter om fett) . Hun begrunner sin påstand utifra en artikkel skrevet av Tine Tholstrup. Tine Tholstrup sier at det påstås at kokosolje inneholder store mengder mellomkjedede fettsyrer. Dette er ikke riktig. De består av 50 langkjedede fettsyrer. Det er dermed blitt påstått at de har virknigner som de ikke har. Langkjedede fettsyrer inneholder laurinsyre. Denne syren fører til økt LDL (det dårlige kolesterolet)  Kokosolje inneholder kun 9-18 % mellomkjedede fettsyrer.

Det finnes befolkningsgrupper i Stillehavet som kun spiser tropisk fett. De har minimalt med hjerte og karsykdom. Tholstrup mener dette ikke primært kan skyldes kokosoljen. De spiser generelt mindre fett. Kostholdet består av mye  fisk, frukt og grønnsaker. I tillegg er de i mye fysisk aktivitet. Stresssnivået er også trolig lavere enn i den vestlige verden.

Kokosolje kan dessuten ikke brukes som ett slankemiddel. Mellomkjedede fettsyrer blir ikke så lett opptatt i kroppen. Da kokosolje inneholder en større andel av langkjedede fetttsyrer kan det ikke brukes for å gå ned i vekt.

Det finnes heller ingen forskning som sier at kokosfett styrker immunforsvaret.

Hennes konklusjon er : det ser ikke ut til at kokosolje er mer usundt enn fett med høyt  innhold av kolesterolhevende mettede fettsyrer. Kokosnøttolje  kan derfor anvendes som erstatning for andre usunne mettedefettsyrer, men ikke istede for enumettede og flerumettede fettkilder. For befolkningen generelt er det ett mål å redusere inntaket av mettet fett. Her kan du lese den fulle artikkelen: Fett og kokos (s 28-31) Af Tine Tholstrup, lektor, ph.d, Institut for Human Ernæring, Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

 Carina Alm nevner sier  i en mail med undertegnede at de referanser som nevnes på nettsiden   Coconut oil and its wonderful benefits er overveldene og av ferskere dato enn artikkelen av Tholstrup. Alikevel kan det nevnes at mange av referansene kommer fra personer/firmaer som har en personlig interesse i å fremme produktene.

Personlig syntes jeg dette virker veldig forvirrende. Jeg syntes dessuten at det er veldig rart at 2 individuelle artikler påstår at kokosnøttolje inneholder så ulik mengder med mellomlange og lange fettsyrer.

Her er en link  som støtter opp om kokosnøtt oljens gode egenskaper.

Følgende sammendrag er tatt fra en artikkel publisert i Ceylon medical Journal i 2006 (se fullt abstract på PubMed)

«In many areas of Sri Lanka the coconut tree and its products have for centuries been an integral part of life, and it has come to be called the «Tree of life». However, in the last few decades, the relationship between coconut fats and health has been the subject of much debate and misinformation. Coconut fats account for 80% of the fat intake among Sri Lankans. Around 92% of these fats are saturated fats. This has lead to the belief that coconut fats are ‘bad for health’, particularly in relation to ischaemic heart disease. Yet most of the saturated fats in coconut are medium chain fatty acids whose properties and metabolism are different to those of animal origin. Medium chain fatty acids do not undergo degradation and re-esterification processes and are directly used in the body to produce energy. They are not as ‘bad for health’ as saturated fats. There is the need to clarify issues relating to intake of coconut fats and health, more particularly for populations that still depend on coconut fats for much of their fat intake.»

Det får bli opp til den enkelte å selv gjøre ett selvstendig valg. Personlig velger jeg å tro at «ekstra virgin kokosnøtt fett» er bra for helsen. Det er da også grunnen til at denne type fett brukes i noen av de oppskriftene som finnes på denne nettsiden. Jeg velger alikevel i mange sammenhenger å bytte ut denne med feks kaldpresset linfrø, oliven eller rapsolje. Jeg bruker også i noen grad økologisk smør.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.3/10 (3 votes cast)
Er kokosfett sunt?, 7.3 out of 10 based on 3 ratings

3 Responses to “Er kokosfett sunt?”

  1. Flott sammendrag, vanskelig å bli klok på et tema når forskningen spriker og autoriteter slår hverandre i hodet! Har heldigvis fattet et standpunkt og kroppen min og blodverdiene mine synes å være enige ;-. Mettet fett av god kvalitet i passe porsjoner har kroppen godt av, er min konklusjon!

  2. […] Kokosolje Innholder mye lettfordøyelige halvlange mettede fettsyrer, som fører til at kroppen foretrekker å bruke dette til energiproduksjon fremfor lagring i kroppen. Bruk av kokosolje er noe «omstridt», så man får selv gjøre seg opp en mening angående dette (er kokosfett sunt?). […]

Legg igjen en kommentar