Vinneren er kåret av GIVE AWAY’en!

8 november!

Og vinneren ble Camilla Carcary!

Tusen takk for alle gode innspill! Lykke til videre med å forberede gode og sunne måltider for barna deres! Barna våre er de viktigste vi har. Det skulle bare mangle at de ikke fikk det beste!

Ha tro på det du gjør og ikke la deg påvirke altfor sterkt av matindustrien. Lag mest mulig mat fra grunnen av og smør kroppene til hele familien med god næring som vil holde dere gående leeenge.  At dere også holder dere friskere kommer jo også som en god bonus!  😕

Ha en god helg!

 

Hilsen Yngvild S

 

 

 

 

Det er tid for konkurranse!  😆

Jeg ønsker å gi en av dere lesere boken;

Ren, naturlig og hjemmelaget  mat av Monique Forslund

Dette er boken for deg som ønsker å starte med gode matvaner allerede fra spedbarns stadiet og videre inn i barne og ungdoms alderen. Gode matvaner skapes under oppveksten og legger en solid forankring for barnas videre liv og helse.

Jeg siterer fra forordet skrevet av ernæringsterapaut Siv Hauge;

To generasjoner norske barn har vært utsatt for et gedigent eksperiment, ferdigmateksperimentet! Mange norske barn har hovedsakelig vokst opp, og vokser fortsatt opp, på mat laget i fabrikker. Tullemat, juksemat, søppelmat eller fabrikkmat. Mye av denne maten er full av sukker, stivelse, tilsetnignsstoffer og raffinert, usunt fett.

Jeg maser ustanselig om hvor viktig det er å gi barn sunn og ren mat.

Det nytter ikke å fore barna med ferdigmat full av  usunt fett, sukker, e-stoffer, salt etc etc.

Du gjør barna en stor bjørnetjeneste. Det er etter min mening ikke noe man bør slurve med. Av og til er det lov å velge  enkle løsningener, men la det ikke bli en vane.

Hvordan kommer du med i trekningen om denne boka?

Det er kjempeflott om noen kunne tenke seg å gi tips til hva de gjør for å få barna til å spise sunt!  Har  kanskje noen av dere positive opplevelser på barnas helse og/eller oppførsel etter en forbedring av kostholdet?  Kom gjerne med kommentarer i feltet under.

Da er du med i trekningen av boka.

Kunne du tenke deg å dele innlegget på Facebook eller på egen blogg får du 2 ekstra poeng for dette. Totalt 5 poeng. Skriv dette i kommentarfeltet.

Hvis du ikke ønsker å kommentere kan du selvfølgelig sende meg ett pip om du  har delt innlegget på Facebook eller på egen blogg. Bruk da følgende addresse; post@familieoghelse.no

 Ps!  Boken er helt ny i butikkene og koster kr 399. Den utgis av forlaget Lille Måne. Den inneholder 105 oppskrifter. I boken er det lagt vekt på sunt fett . Lettprodukter brukes ikke.  Naturlig mat er i fokus. Du kan lese mer om boken her.

Les også innlegget jeg hadde for 1 uke siden da jeg annonserte en fremtidig konkurranse!

Jeg vil ha en trekning  første eller andre  uka i november…..

 RenOgNaturligOmslag

 3/11 Konkurransen nærmer seg slutten!

Tusen takk for flotte innspill så langt! Jeg vil foreta en trekning torsdag eller fredag så nå må dere følge med. Har flere lyst til å delta må dere bare legge inn flere kommentarer! Jo flere jo bedre syntes jeg!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

14 Responses to “Vinneren er kåret av GIVE AWAY’en!”

  1. Hege sier:

    Flott og viktig tema, håper du får maaange svar :-)

    Det er mange måter å få barn til å spise alt eller nesten alt, jeg har samlet alle mine erfaringer og gode råd i dette innlegget om å få barn til å spise fisk, rådene passer selvfølgelig til all slags mat : http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2013/04/barneoppdragelse-spis-fisk.html

    Det aller viktigste er at de får være med å sanke-kjøpe-lage maten og at alle spiser alt, dvs foreldre-familie-venner må gå foran som ett godt eksempel :-)

    Deler selvfølgelig på facebook og g+, skal se om jeg får limt inn en link i ett blogginnlegg i morgen 😉

    Ha en fin helg :-)

  2. Kristine sier:

    Så fin give-away!!! Jeg har selvfølgelig lyst å vinne. Må en liten tur i tenkeboksen før jeg kommer med innspill.

    • Yngvild Skjellum sier:

      Så flott at noen har begynt å kommentere litt!! Her er det ikke nødvendig med de helt store avhandlingene folkens. Små enkle tips er også gode! En liten tips fra min side sånn her å nå er å redusere på sukkeret når du baker for eksempel kake eller lager syltetøy! Jeg har i hele helgen stått på loppemarked. I den anledning skulle det bakes kaker. Jeg tenkte at nå gjør jeg det enkelt og finner en klassisk sjokoladelangpannekake. Jeg fant en kake på nettsiden til Freias Hjemmekonditori. Jeg fikk sjokk da jeg leste sukkerinnholdet. 600 gr i selve kaken samt 500 gr melis i glasuren. Er det mulig? Liker folk virkelig slike kaker? Sukkeret kan i de aller fleste oppskrifter reduseres kraftig. Mange ganger kan du erstatte noe av sukkeret med for eksempel stevia. For mye sukker smaker ikke godt og bør som kjent kun nytes i små mengder ved spesielle anledninger. :)

  3. Kristine sier:

    Et tips er å fylle brøddeigen med ekstra gode næringsstoffer når man først er igang: noe av vannet kan erstattes med kraft, man kan bruke smeltet meierismør hvis barna ikke liker smør, kokte quinoa vil øke proteininnholdet, og det samme vil eventuelle eggehviter man har til overs i kjøleskapet. Så får man tilpasse mengdene så smaken fortsatt er ok:)

    Ellers vil jeg anbefale alle som ikke har barn enda, til å forberede seg godt mens man er gravid og i ammetiden til å innføre noen gode vaner på hjemmefronten, og starte prosjekt hjemmelaget! Ved å kontrollere innholdsfortegnelse og kvalitet på matvarer, samt at barna venner seg til hvordan mat EGENTLIG skal smake fra start – gir man en flying start for god helse og godt humør til hele familien. Eks hjemmelaget brød, kraft, leverpostei, lørdagsgodteri, supper, melkesyregjæret mat og drikke osv. Å orientere seg hvor man får tak i beiteforet kjøtt er også en god ide.

  4. Linda Marie sier:

    Mitt tips er og ikke gi opp rett og slett. Akkurat nå holder jeg på og venne ungene til drikkeyoghurt(10år og 14år). Alle må smake litt og komme med en tilbakemelding om hva de syntes. Favoritten til nå er bjørnebærdrikkeyoghurt. 1/2 l hjemmelaget yoghurt, 2 dl frosne bjørnebær og 4 dadler. I blenderen med det og sil etter på… Mmmmm deilig drikkeyoghurt:-)

  5. Yngvild Skjellum sier:

    Tusen takk for gode innspill fra dere! Skriv gjerne om dere ha delt innlegget på Facebook eller på egen blogg så får dere flere lodd i trekningen! :) Hilsen Yngvild

  6. Kristine sier:

    Jeg har delt på bloggen min:) To poeng ekstra til meg?!

  7. Mona BL sier:

    Den boka har jeg lyst på! Den ser så fin ut:)

    Mitt beste tips er egentlig bare å være et godt forbilde, da vil barna ta etter. I barnebursdag i helga valgte treåringen min selv å drikke vann, og byttet villig bort det meste av godteposen mot en film! Da ble jeg stolt av henne, og tenker jeg har gjort noe riktig.

    Deler på Facebook også!

  8. Har en 3 åring som er veldig glad i Biola, men som mye tilsvarende er det mye sukker i denne drikken. Har nå begynt å blande kefir med økologisk blåbærsyltetøy. Stor suksess og mye mindre sukker. Man kan bruke selvplukkede blåbær og litt økologisk sukker som alternativ. Har stort sett gått over til kun økologisk på varer som er tilgjengelige. Har merket en stor endring i min manns og min sønns eksem, jeg tenker det henger sammen med mindre giftstoffer i form av sprøytemidler etc som man får i konvensjonelt dyrket mat, da endringene har skjedd på sikt etter overgang til så og si det meste økologisk :-)

  9. Hilde M sier:

    Utrolig viktig tema! Jeg blir bare mer og mer bevisst på hvor viktig det er med sunn mat, for liten og stor. Jeg tror det aller beste er å være et godt forbilde, og også kun servere mat man ønsker at de små skal spise (kanskje lettere sagt enn gjort).

    Har også delt på FB:-)

  10. sissel sier:

    Dette er jo så enkelt.
    IKKE la barna spise fabrikkmat til hverdags, lag ALT selv. Det tar faktisk ikke lengere tid, gjør det enkelt!
    Lasagne kan ta litt tid, men lag da kjempeporsjoner og frys ned.
    Karbonader og burgere er det fort gjort å klappe til selv og ha på bitte litt grillkrydder. Joghurt og biola er full av sukker og bør kun brukes som lørdagsgodt.
    Barn med vondt i hode og vondt i magen og som er trøtte spiser for mye farlig fett, sukker og saltholdig mat….!!!!
    Drit i om det er økologisk eller ikke…finnes det i økologisk så kjøp det om du har råd… :)

    S :)

  11. sissel sier:

    Og mens jeg er i gang…lag surdeigsbrød selv og finhakk grønnsaker og surr dem i litt olje og bland i alt mulig av kjøttdeig og karbonadedeig retter.
    Lag rotmos med brokkoli i til stekt laks eller til fabrikkpølser :)
    Lag dressinger selv av creamfresh eller lettrømme med lime eller sitron og litt sukker og annet krydder hvis du vil.
    I går hadde vi potetsuppe med purre til middag med bakonpannekaker :)

    I dag skal vi ha stekt ris med amerikansk blanding, egg, sprøstekte laksebiter og karbonadedeig…klem oppi kyllingrester og reker hvis du har det også…fredagskos hos oss :)
    det mest populære her i huset er heksebrygg :) tøm kjøleskapet i en form med ost på toppen og stek i ovnen eller lag suppelapskaus med godt brød til…helt vegetar av og til er sundt året rundt :(

    S :)

  12. Ellinor sier:

    Kraft er det sunneste og mest næringsrike du kan gi barna :)
    http://www.kraftmamma.no/kraftkoking-abc/

Legg igjen en kommentar