Hjelp, hvilket brød skal vi spise?

Det sies at brød ikke er så sundt. Iallefall ikke det du kjøper i butikken. Det er lett å la seg lure. Mørkt brød skal jo  inneholde mye grovt mel, men det er ikke bestandig slik dessverre. Selv leser jeg på innholdsfortegnelsen og «grovhetshjulet» før jeg bestemmer meg for hvilket brød jeg skal kjøpe, men idèlt sett baker jeg eget brød. Problemet er bare at ungene ikke bestandig liker dette. Det kan ikke være for grovt, for de vil helst ha det butikk kjøpte brødet som inneholder mye mer hvetemel enn hva jeg putter i brødet. Så da får man forsøke å komme frem til et kompromiss.

Dessverre er det slik at altfor mye hvitt mel gir en kraftig blodsukkerstigning.  Ingen ide for diabetikere eller hvis du har lett for å legge på deg. Brød med raffinert mel er dessuten ingen høydare. Det kan skape mange ubalanser i tarmen og være med på å fremme for eksempel autoimmune sykdommer som er ett økende problem i vår vestlige verden. Det bør være en grunnregel at man ikke overdriver brødinntaket. Moderasjon er ett stikkord og man bær være bevisst på hvilket brød man spiser. Brød kan så absolutt være bra, bare man vet hvordan det skal lages!

Når du baker brød bør du bruke mest mulig uraffinert mel. Gjerne gamle kornsorter da de ikke er så ødeleggende for tarmen. Bruk gjerne for eksempel  svedjerug, emmer og spelt. De er ikke ødelagt industrielt som mange av de tradisjonelle mel typene.  Disse mel typene er dessuten mer næringsrike.

Gluten og fytinsyre er viktige stikkord når det er snakk om brød. Gluten skaper en del problemer for mange av oss. Mange lider av glutenintorleanse/glutensensivitet uten engang å vite det. De merker kun en del uspesifikke symptomer som i bunn og grunn kan ha mange årsaker.

Det er også en kjennsgjerning at brød, korn og nøtter bør bløtlegges for å bryte ned fytinsyre. Fytinsyre  er en form for mineralblokker som hindrer opptak av mineraler som feks kalsium, magnesium, jern kobber og sink. For mennesker er fytinsyre ufordøyelig, og det hindrer fordøyelsen fra å oppta andre stoffer fra maten vi spiser gjennom å virke hemmende på enzymer.  Fytinsyren binder seg dessuten  til tarmveggen og skader denne. Det samme er tilfellet for gluten. Det kan oppstå lekkasjer av for eksempel gluten over i tarmen og dette kan for eksempel trigge en hel del autoimmune sykdomemr.

Hvilket brød er best?

Det er hevet enhver tvil at surdeigsbrød er det beste.  Når brød fermenteres brytes gluten og fytinsyre  ned. Brødet blir letter å fordøye. De fleste med glutenintoleranse kan spise dette brødet. Selv noen mennesker med cøliaki tåler også dette brødet. Man  må prøve seg frem og teste seg selv ut. Surdeigsbrød må lages etter gamle metoden. I butikken holder det ikke å kjøpe et brød som kun er tilsatt en klatt med surdeig.

 Langtidsheving er nest beste alternativ og ett godt valg hvis surdeigsbrød ikke faller i smak. Du bruker da minimalt med gjær. Bruk kun kaldt vann og la deigen heve i minimum 7 timer. Den bør stå på et varmt sted for å bryte ned fytinsyren. Du kan også tilsette eddik eller melkesyre i denne prosessen. Noen mener imidlertid at dette ikke er nødvendig. Det er bløtleggingen i seg selv som er det viktige. Slikt brød tolereres også bedre når man er litt sensitiv for gluten, men like optimalt som surdeigsbrød er det ikke.

Siste alternativ er altså å bake brødet selv på den vanlige måten. Bruk  imidlertid minst mulig gjær da dette kan skape litt uro i magen.  Noen har også littproblemer med å tolerere mat som inneholder mye sopp…

Når du baker ditt eget brød vet du hva putter i brødet. Du kan derfor øke grovhetsinnholdet en del fremfor butikk kjøpte brød. Bruk gjerne mel typer som nevnt over. Helst bør melet også være økologisk!

Selvfølgelig finnes det gode alternativer som du slipper å bake selv. Mange bakere lager ordentlige surdeigsbrød og langtidshevede brød. Spør deg frem i bakeriet! Selv kjøper jeg gjerne ett langtidshevet speltbrød hos Baker Hansen. Litt gratis reklame der. :-)

Lykke til med brødbakingen!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

One Response to “Hjelp, hvilket brød skal vi spise?”

Legg igjen en kommentar