Hva bør være i en smoothie for at den skal være mettende og sunn?

For at en smoothie skal kunne være ett fullverdig måltid bør den inneholde både karbohydrater, proteiner, fiber og essensielle fettsyrer. Det finnes tusenvis av måter å lage smoothie på. I bunn og grunn er det kun fantasien som setter grenser. Har din smoothie alle disse nevnte næringsstoffene vil den være ett fullverdig måltid. Du blir nok ikke mett i mange timer, men en smoothie kan være ett godt mellommåltid eller frokost for de som ikke har den største matlysten på morgenen. Mange barn får også i seg viktige nærignsstoffer på denne måten.

Gode karbohydrater er feks frukt og bær. Bær som goji, aronia og villblåbær er i tillegg rike på antioksidanter. Noen frukttyper kan gi en litt raskere blodsukkerstigning. Skal du søte smoothien bør du ikke bruke sukker. Bruk feks naturlige fruktjuicer eller feks dadler. Naturlige og sunne sukkererstatninger kan være agavesirup, sukrin eller feks kokosblomstsukker.

En proteinkilde kan være egg eller proteinpulver. Nøtter inneholder også proteiner samt gunstige fettkilder.

Fiber kan feks være Husk (loppefrø) eller Hi-maz. Begge disse kjøpes i helsekostforretninger. Linfrø kan også være en god fiber og fettkilde.

Essensielle fettsyrer kan du få fra feks nøtter og linfrø. Det finnes også oljer som inneholder gode omega 3 kilder som linfrøolje. Okinawa omega inneholder sunne fettsyrer og gir også en frisk smak til smoothien. Sistnevnte oljer kjøpes på helsekostforretninger. Noen sverger også til Udo’s choice. Jeg syntes personlig den har en sterk bismak. Forøvrig er det blitt vanlig å tilsette «ekstra virgin kokosnøtt olje».

Noen liker også å tilsette smoothien ekstra nærignsstoffer for å få ett ekstra energikick. Disse smoothiene faller inn under kategorien «Super mat». Ett eksempel på dette kan du se her.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar