Hvordan få barn til å spise grønnsaker?

Dette er en stor utfordring i de fleste norske hjem. Vi må bare innse at ikke alle barn er så begeistret for grønnsaker. Mange babyer kan fint spise grønnsaker, men så kommer de til en alder hvor dette ofte «går over»- til stor fortvilelse for foreldrene.  Da kommer spørsmålet- er det allikevel mulig å få i barna litt grønnsaker?

Både grønnsaker og frukt er viktig for barn da de inneholder vitaminer, fiber og mineraler, men det er dessverre ikke helt optimalt hvis barnet kun spiser frukt. Dette kan gi et litt svingende blodsukker som kan bli  slitsomt både for barn og foreldre….

Et klassisk råd er å kjære opp grønnsaksstaver og sette disse frem når barna feks kommer hjem fra barnehagen. Hvis de har stått i litt kaldt vann på forhånd blir de friske og gode. Hvis det skal lykkes er det viktig at grønnsakene kommer i mange fristende farger. Kanskje kan de «danderes» delikat på et fat. Dessverre er det allikevel ikke alle barn som går på denne «fristelsen». Per dags dato er ikke dette en suksess hos oss..

Hva da?

Trikset blir å «lure» grønnsakene inn i mat som de allerede spiser.

Her kommer noen triks:

Smoothies.

I vårt hjem har vi stor suksè med smoothies. Hvis bare smoothien smaker litt godt gjør det ingen ting om den har litt «grønn» farge. Det er nok ofte et triks å starte med smoothies allerede fra barna er ca 6 måneder gamle. Da venner de seg til det. Noen barn er svært kresne og vil ikke smake på smoothies som ser litt rare ut i fargen. Det er ikke engang snakk om å smake.. Iallefall ikke hvis de er blitt noen år gamle og ikke har smakt det før. Da kan kanskje trikset være å starte kun med feks ren frukt og litt juice. Etter hvert blir det forhåpentligvis litt enklere å putte feks litt spinat eller persille i smoothien.

Supper

Jeg har flere ganger forsøkt å lage supper hvor grønnsakene er synlige. Det er sjeldent en stor hit. I stede har jeg funnet ut at jeg koker grønnsaken før jeg kjører stavmikseren i suppa. Da er feks løk og gulrotbitene ikke synlige for det blotte øyet. Det har alltid fungert helt strålende! Lag feks en tomatsuppe fra grunnen av. Det tar ikke stort lenger tid en å lage suppe fra en pose.

Rotmospurèr

Det er min erfaring at barn liker grønnsaker bedre hvis de er most til det ugjennkjennelige. Jeg koker derfor ofte ulike rotgrønnsaker som jeg moser til en purè vha stavmikseren. Alltid en fulltreffer!

Stuinger

Hvis grønnsakene kommer med «saus» glir det ofte lettere ned. Lag derfor feks en brokkoli, rosenkål  eller tradisjonell kålstuing.

Grønnsaker kan «lures inn i all slags mat»

Bak feks brød eller muffins med grønnsaker i. Dette er spesielt lurt for de som ikke tåler gluten. De gir et mer saftig bakverk. Grønnsakene kan også «lures» inn i feks kjøttkaker, tomatsaus til pizza eller spagetti. Bruk da igjen gjerne stavmikseren slik at grønnsakene ikke syntes så godt i sausen.

En god dressing på salaten

Med en litt søt smak på dressingen kan salaten bli mer fristende. Hos oss går det ned litt salat når «balsamicokrem» tas på toppen av grønnsakene.

Diverse

Som foreldre må man gå foran som et godt eksempel. Server alltid mye grønnsaker til maten. Ha grønnsaker på bordet til alle måltider.

Tving ikke barna til å spise grønnsaker. Det kan bli et stort stridsspørsmål. Allikevel syntes jeg det er rimelig at man forventer av barna at de smaker på maten før de konstaterer at de ikke liker den.

Ha gjerne med barna i matlagingen og la de få skjære opp grønnsakene. Dette prinsippet gjelder ikke hvis du skal skjule grønnsakene i sauser etc… :)

Pynt maten med grønnsaker. Lag smilefjes etc. Mat er mer fristende når den ser innbydende ut!

Bruk mest mulig økologiske grønnsaker da de inneholder mer antioksidanter enn konvensjonelle grønnsaker. De er også uten giftige sprøytemidler.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.5/10 (2 votes cast)
Hvordan få barn til å spise grønnsaker?, 5.5 out of 10 based on 2 ratings

2 Responses to “Hvordan få barn til å spise grønnsaker?”

  1. Takk for gode tips!

    Her gikk eldstemann fra å være alt-etende til å pluttselig ble veldig kresen (når han var 1,5 år). Har lest nå i ettertid at barn er på sitt mest kresne når de er rundt 2 år, så det blir heldigvis bedre. Han må tolerere at det ligger grønnsaker på tallerkenen selv om han ikke spiser dem, og lager tomatsaus m gulrøtter og selleri osv for å kamuflere. Funker det i en overgangsfase. :)

Legg igjen en kommentar