Ingefær er supersunt!

Ja faktisk er ingefær en av de sunneste råvarene som finnes! Den er også en av de eldste naturmedisiner i verden.

Den kan være gunstig å ta ved forkjølelse. Det er de aktive stoffer –gingeroler- i ingefæren som bekjemper sykdom. Gingerolene fjerner betennelser. Ingefæren påvirker også den glatte muskulatur som styrer våre indre organer og virker mot tarm og magesykdommer. Den kan også redusere menstruasjons smerter. En annen effekt er at den  nedsetter risikoen for hjerte og karsykdommer  fordi den virker blodfortynnende. (kfr med lege hvis du står på blodfortynnende medisin)

Hvis man blir kvalm på en bil eller båttur virker en skive eller to med ingefær kvalmedempende. Den har umiddelbar effekt og har ingen bivirkninger.

Ingefær kan tas både som tabletter og kosttilskudd. I  vestlige behandlingssystemet er den enda ikke så anerkjent. Ane Bodil Søgaard som forsker på næringssmidler i Danmark mener at det er svært få i det offentlige behandlingsapparatet som kjenner til ingefærens positive virkning på helsen. I noen tilfeller kunne ingefær blitt brukt isteden for kjemiske medisiner.

Jens Rahbek er dansk kokk. Han er halvt japaner og utdannet i Japan. Han sier at det finnes fem grunnleggende smaksnyanser; søtt, salt, bittert, surt og umami. Umami kalles for den femte smak – velsmaken. Umami er en av grunnpillarene i den japanske  kokekunst og den finnes i nettopp ingefær.  Når man for eksempel spiser sushi spiser man ingefær samtidig eller etter at man har spist fisken. Den får da frem velsmaken. Samtidig kan den være med på å nøytralisere ev. bakterier

Japaneren bruker ingefær som vi i vesten bruker ketsjup. Det finnes mange typer ingefær. Det finnes ung ingefær som heter Myoga, og det finnes i pulverform som kan brukes slik som nescafé. Frisk ingefær brukes til sushi osv…

Det kan være litt tiltak å bruke ingefær i kosten. Røttene tørker lett opp hvis de blir liggende noen dager. Det kan dessuten være litt kjedelig å raspe ingefæren hver gang man skal bruke litt. Ta heller og rasp opp en del ingefær og legg den i fryseren. Forsøk å bruke den litt aktivt i matlagingen. Hvis det krever litt tiltak å sette seg inn i retter som ingefær naturlig passer inn i kan man jo legge litt ingefær i en kopp med kokende vann –ingefærte. Bedre blir det kanskje i litt grønn te.

I Norge kjører mange taxisjåfører rundt med en kopp kaffe. I Japan er kaffekoppen byttet ut med vann og ingefær. De blander det i lunket eller kaldt vann. Ingefæren kan gjøre at man blir litt roligere. I tett trafikk kan det være gunstig. I motsetning til kaffe som heller øker stressnivået noe.

Kilde; Mikkel Ais Andersen, Vermø online

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (25 votes cast)
Ingefær er supersunt!, 7.0 out of 10 based on 25 ratings

8 Responses to “Ingefær er supersunt!”

  1. Tor H. Johansen sier:

    Jeg bruker rå ingefær,før hadde jeg vondt i skuldre,nakke osv. alt er leget på bare kort tid.

    • yskjellu sier:

      Det hørte jo helt fantastisk ut! Tradisjonell medisin sier at «alternativ medisin» ikke har effekt. Dette motbeviser jo dette!!

  2. Ingvild sier:

    Flott artikkel! Et tips er å slenge i en liten bit rå ingefær når du lager juice (dersom du har juicepresse). Et annet tips er å raspe litt fersk ingefær og ha oppi diverse wok-blandinger. Supergodt!

    • yskjellu sier:

      Ja ingefær er veldig godt i diverse asiatiske retter! Bruker selv også en del fersk ingefær i smoothies. Høres også veldig godt ut i fersk juice. Juicepresse står høyt på ønskelisten. :)

  3. Sigrid sier:

    Du nevner bare rå ingefær her. Men hva med tørket ingefær, har den noen effekt? Eller er det ingen vits i å bruke den tørket. Skjønner jo at den sikkert har større effekt rå, men ofte mer lettvint å bruke tørket, da :)

    • yskjellu sier:

      Jeg vil anbefale fersk ingefær, men av og til er tørket praktisk i matlagingen. Frys ev. ned revet fersk ingefær så tar du den frem ved behov.

  4. […] Revet, fersk ingefær (fordøyelsesfremmende, betennelsesdempende) Les mer […]

Legg igjen en kommentar