Jern

Så mange som  40 % av norske barn lider av jernmangel. Det samme gjelder for 10 % av norske kvinner. Gravide har også lett for å få jernmangel.

70 % av av jernet i kroppen er bundet til hemoglobin, mens mesteparten av det resterende jernet er lagret i leveren som protein-jernforbindelsen ferritin. Jern mobiliseres fra lagrene, eller fraktes fra tarmen, ved at det binder seg til ett transportprotein i blodet -transferrin.

 Det er hemoglobinet som gir blodet den røde fargen.Hemoglobinet binder og avgir oksygen. Oksygen opptas i lungene. Dess mer oksygen som er bundet til hemoglobinet dess rødere er blodet. Jern er nødvendig for at  kroppen skal kunne lage proteinet hemoglobin. Hvis jernlagrene er lave vil dette føre til en manglende syntese (sammenføyning til en helhet) av hemoglobinet. Dette fører til at kroppen ikke får fraktet tilstrekkelig oksygen rundt til kroppens organer.

Generelle anemisymptomer er tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tungpust, hodepine, øresus. Hos personer med åreforkalkning i hjertets eller beinas blodårer, kan anemi føre til forverring av brystsmerter (angina pectoris)  eller smerter i beina under anstrengelse.

Jernmangel oppstår vanligvis pga utilstrekkelig jerntilførsel gjennom kosten. En annen mer sjelden årsak er utilstrekkelig jernoppsuging ifra tarmen pga ulike mage og tarmsykdommer. Menstruerende kvinner kan også få jernmangel. Magesår, svulster og polypper kan også gi jernamangelanemi.Kroppens jernlager måles ved å ta en  ferritin  prøve  ev kan man måle transferrin -metning.

Blodoprosent og hemoglobin er det samme. Har du lave jernlager vil blodprosenten falle.

Kilder til jern

Tildigere ble det sagt at brunost var en bra jernkilde. Det er ikke lenger tilfelle. I dag er det kun Litago prim og Litago brunost som er tilsatt jern.

Gode kilder til jern er:

  • Kjøtt
  • Fisk
  • Blodpølse og innmat, f. eks lever og torskerogn
  • Egg
  • Brød og kornprodukter
  • Grønnsaker, for eksempel rødbeter, broccoli og grønnkål
  • Tørket frukt, f. eks rosiner, aprikos og fiken
  • Frisk frukt, Appelsin og kiwi

          Kilde; Blodbanken i Oslo

Opptaket av jern kan bedres ved samtidig inntak av C vitamin. Feks ett glass appelsinjuice. Melk hemmer opptaket av jern. Man bør derfor ikke drikke mer enn 5 dl per døgn.

Tidligere ble blodprosent målt i prosent. Nå måles den i g/dl. Referanseverdien for Hb er 11,7-15,3.

Hvis du lurer på hva det vil si i prosent ganger du med ca 7.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar