Lecitin som kosttilskudd

Lecitin er et form for fettsstoff som finnes i både planter og dyr. Det forekommer naturlig i feks egg, peanøtter, belgfrukter, melk, lever etc. Det er vanlig å produsere lecitin fra soyabønner. Bruk av soyaprodukter er svært kontroversielt. Spesielt gjelder dette for konvensjonelt dyrket soya. Her er feks bruk av sprøytemidler svært utbredt.

Lecitin tilsettes svært mye av den maten vi spiser. Blandt annet brukes lecitin for å hindre at kakao og kokosnøtt fett skiller seg i sjokolader og godterier. Eksempelvis brukes det også i kaker for å forhindre at deigen blir for seig.  Lecitin gjør også sitt til at bakverk hever lettere og til at kakedeiger opprettholder en fuktighet. Dette gjør feks at «kakeblandinger» lettere lar seg spre utover en kakeform.

Det er en påstand at soya er svært sundt for mennesker. Blandt annet skal det være med på å motvirke faren for hjerte og karsykdom.  Mange bruker nok også soya da det sies at lecitin er viktig for  nervesystemet og hjernen. Det er også en påstand at det lett  kan reduserer triglyserider og kolesterolnivået.

Soya har blitt storindustri og nye behov skapes stadig. Det er forskjell på den fermenterte og den ufermenterte soyaen. Det er den naturlig fremstilte soyaen som har den største helsegevinsten. Det er primært denne som spises i Japan.

I Vesten er det den industrielt fremstilte soyaen som dominerer.

Mange helsebevisste mennesker tar lecitin som kosttilskudd.

Å spise mat som inneholder litt lecitin er ikke forbundet med stor risiko da det er i så små mengder, men hvis man derimot tar lecitin som et kosttilskudd blir saken en ganske annen. Dette medfører helserisiko  jfr Buzzle.com. Bivirkninger sees hos de som tar mer enn 3, 5 gr cholin (hovedbestandelen i lecitin) per dag.  Her nevner jeg kun noen av de bivirkningene som kan oppstå:

  • hodepine
  • kvalme
  • diare
  • vekt økning
  • magesmerter

Nyere forskning viser dessuten at lecititn ikke nødvenigvis har de gode helseeffektene som vi har trodd. Her er noen eksempler:

Kilde; Livestrong.com

Konklusjon

Soya er altså svært omstridt. Den enkelte må selv ta et valg for hva vedkommende mener er mest riktig. Personlig ser jeg ingen grunn til å ta lecitin som kosttilskudd.

Mange «helsentusiaster» bruker lecitin som et fortykningsmiddel i feks smoothies og kaker. Hvis det kun brukes i et begrenset omfant bør dette være helt greit. Hvis du ønsker å bruke lecitin som et kosttilskudd bør du iallefall unngå at dette er genmodifisert.  Dette er svært vanlig. Kanskje ikke i Norge, men iallefall hvis du kjøper et slik produkt på nettet….Du bør heller ikke få i deg mer enn 3, 5 gr lecitin per dag.

Jeg ville personlig  satse på å spise mat som inneholder naturlig lecitin fremfor kosttilskudd!

              

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Lecitin som kosttilskudd, 10.0 out of 10 based on 1 rating

One Response to “Lecitin som kosttilskudd”

  1. Kristine sier:

    Takk for veldig bra, informativ artikkel. Har ikke satt meg så mye inn i hva lecitin virkelig er. Bare hørt at det er bra for hjerne og nervesystem. Nå ble jeg hvertfall litt klokere!

Legg igjen en kommentar