"/>

Naturlig mat

Vi nordmenn får stadig dårligere tid. Vi mener derfor at vi sparer tid på å kjøpe ferdiglaget mat.

Utvalget av middagsretter som kan lages fra en pose, varmes opp i mikrobølgeovn eller i stekeovn blir bare bedre og bedre.

Vi tenker kanskje ikke så mye over hva vi putter i munnen. Det skal være raskt, enkelt og billig.

Det vi ikke alle er bevisst på er imidlertid at ferdigmaten inneholder diverse e-stoffer, raffinert palmefett og transfett. Sukker og salt er dessuten brukt i stor skala.

Transfett er kanskje ikke fullt så utbredt i ferdigmaten som noen år tilbake i tid. Da var margarin proppfull av transfett. Dette er i dag ikke lovlig i Norge, men margariner inneholder imidlertid ofte raffinert solsikkeolje, soyaolje osv. Margarinen varmes opp til høye temperatur for å nøytrailsere smaken samt skape en bedre konsistne. Mange margariner inneholder blandt annet raffinert palmeolje.

Mye ferdigmat inneholder «herdet fett». Les feks innholdsfortegnelsen når du kjøper brød. Dette er ikke en uvanlig ingrediens. Herdet fett er ikke transfett, men det inneholder andre svært uheldige, unaturlige forbindelser og reststoffer.

Transfett og raffinert palmeolje er mettet fett som er er svært lite gunstig for helsa. Eksempler på produkter som kan inneholde transfett jfr. Fedon Linberg er :

  • Frityrfett som benyttes i gatekjøkken og fastfood-bransjen
  • Frityrlaget som omgir frossenvarer som fiskepanetter, snitzler og lignende
  • Bakefett i kjeks, kaker og annet bakverk (særlig produkter med lang holdbarhetsdato)
  •  Suppeposer og sauseposer
  •  Potetchips og tilsvarende

Les forøvrig artikkelen; «Fakta om palmeolje» Palmeolje er blandt annet svært hyppig brukt i barnegrøt.

Når det gjelder sukkerintaket i befolkningen så er det ett stort problem. Sukker er som andre ferdigmatingredienser en av de faktorene som er med på å påvirke nordmenns livvidde. Overvekt er ett stadig økende problem, med de komplikasjoner for helsa dette kan medføre.

Salt bidrar blandt annet til forhøyet blodtrykk da salt binder vann.

Naturlig mat

På denne nettsiden ønsker jeg å fremheve «naturlig mat». Dvs mat som ikke har gjennomgått industrielle prosesser. Ved å bruke naturlige ingredienser er de fleste av matvarenes næringsstoffer tilstede.

Undertegnede mener at det i de fleste tilfeller er best å bruke økologisk mat. Det er svært omdiskutert om dette er sunnere enn konvensjonell mat. Les blandt annet  ett innlegg på «Bramat». Mange mener at helseeffekten er dårlig dokumentert. Det er imidlertid gjort en stor studie i regi av EU i 2009;  Quality Low Input Food. Den konkluderer blandt annet med at antioksidantnivået i økologisk mat er 40 % høyere enn i konvensjonell mat.

I 2008 ble det gjort en større studie i UK angående effekten av gress som for til kuene. Det ble påvist en stor helsegevinst ved å innta økologiske melkeprodukter. Den største helsegevinsten oppnådde man om sommeren da kuene gikk og gresset på engene. Nivået av antioksidanter og essensielle fettsyrer var da på sitt høyeste. De fant også at nivået av omega 3 var høyere hos kuer som hadde spist gress. Hos konvensjonelt forede kuer er nivået av omega 6 betraktelig høyere enn omega 3. Dette er ingen fordel da vi allerede får alt for mye omega 6 gjennom kosten. Økologiske melkeprodukter inneholder dessuten vitamin E og betakarotiner (antioksidant).

CLA, betakarotiner, omega 3 samt vitamin E har alle vist seg å ha en effekt i forebyggelsen av hjerte og karsykdom.

Hvis du ønsker å lese mer om denne studien kan du se her.

Det er imidlertid vært å merke seg at ikke alt som er økologisk trenger å være sunt. Økologiske produkter kan feks være tilsatt mye sukker. I noen tilfeller kan også solmodne grønnsaker være bedre enn feks økologiske drivhustomater. Selv om tomatene er noe sprøytet så veier muligens dette opp for de gode nærignsstoffene som oppstår i en tomat når den solmodnes.

De er igjen de naturlige råvarene jeg mener er viktig å bruke i hverdagen. Man må ikke nødvengisvis bruke all verdens «super mat» etc. Ofte er det nok vel så bra å gå i skogen og plukke blåbær enn å spise tørkede gojibær…

Sammendrag

  1. Spis naturlig mat fordi det inneholder mer næring og mindre giftstoffer!
  2. Unngå mest mulig ferdigprodukter da de inneholder raffinert palmeolje, transfett og lite gunstige vegetabilske oljer!
  3. Sukker og saltinnholdet i ferdigmat er alt for høyt! Hold dette på ett minimum!

 Her kommer ett eksempel på mat som ikke blir så naturlig-soya! Forhåpentligvis er det overdrevet fremstillt…

 

 

Kilde; F.Linberg; Transfett-hvor og hva er dette mystiske fettet

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar