Tid for sylting!

Nå er vi midt i bær sesongen. I skogen finner du gratis bær. Kanskje er du så heldig at du har en hage med frukt og bær. Å kjøpe frukt og bær er selvfølgelig også ett alternativ, men gå for det økologiske hvis du får tak i dette. Antioksidantnivået i konvensjonelle bær er sannsynligvis lavere jfr EU’s egen undersøkelse

Du har nå mange muligheter til å fylle fryseren eller matboden med masse deilig syltetøy for vinteren. Det er betraktelig bedre å lage sitt eget syltetøy enn å kjøpe det i butikken. Du vet hva det inneholder samtidig som du kan redusere kraftig  på sukkerinnholdet.

Det er ikke uvanlig å reagere på syltetøy med diverse e-stoffer. Det ser jeg ofte på vår sønn. Spiser han for eksempel kjøpt blåbærsyltetøy får han hissig eksem.

Jeg har selv lurt en del på om det  er nødvendig å bruke fryse eller syltepulver. Syltepulver øker holdbarheten og gjør  kokt syltetøy tykkere. Det er allikevel ikke livsnødvendig å bruke syltepulver. Sukker i seg selv konserverer. 

Jeg bruker alltid økologisk sukker eller rå rør sukker. Du kan selvfølgelig også bruke for eksempel honning, lønnesirup eller stevia.  Jeg  har ofte redusert på mengden økologisk sukker til fordel for stevia. Hvis du følger anvisningene på fryse/syltepakken må du bruke massive mengder sukker. Dette er ikke nødvendig. 

Når du fryser syltetøyet fungerer det helt fint å redusere på sukker mengden. Du trenger heller ikke å bruke frysepulver. Kun hvis du ønsker ett tykkere syltetøy kan dette være gunstig. Frysepulver i seg selv øker ikke holdbarheten.

Derimot så øker syltepulver holdbarheten. Det er imidlertid slik at det er en konserverende effekt i sukker. Hvis man imidlertid  ønsker å erstatte noe av sukkeret med feks stevia er jeg usikker på om man kan komme unna syltepulver. Jeg har ikke selv forsøkt å koke slikt syltetøy uten syltepulver med mindre det har vært mye pektin i frukten . Er det noen som har erfaring med dette?

Bær som inneholder mye pektin blir tykkere i konsistensen. Det er for eksempel ikke nødvendig med konserveringsmidler i eplemost. Når bær ikke er overmodne egner de seg derfor bedre til å lage for eksempel gele av. Dette er grunnen til at for eksempel ripsgele bør lages  av bær som ikke er spesielt modne. Sitron i syltetøyet øker også holdbarheten noe.

Det er også mulig å fermentere/melkesyregjære syltetøy. Jeg har per i dag ikke så stor erfaring med dette. Slikt syltetøy har kun en holdbarhet på 2-3 måneder. Det vil dessuten få en litt mer særegen smak.

En løsning på om du skal bruke konserveringsmidler eller ei er selvfølgelig å fryse ned hele bær for så å tine de opp hver gang du skal spise syltetøy. Det tar helt sikkert ikke mange dagene før syltetøyet er spist opp. Frys ned bærene i passende porsjonsmengder.

Visste du forresten at bær som fryses opprettholder det samme antioksidantnivået som i frisk tilstand? Når bær kokes forsvinner opp mot 50 % av antioksidantene. Det er også slik at når bær ødelegges/moses ødelegges noe av antioksidantene jfr Rune Blomhoff.

Når du lager syltetøy er det spennende med ulike smakskombinasjoner. Bruk av krydder er også godt. For eksempel kan kanel, ingefær, vanilje, nellik, kardemomme  og lime tilføre en ny vri på syltetøyet. Du kan også blande ulike bærsorter.

I dag har jeg laget bringebærsyltetøy med epler. Jeg hadde også i litt ingefær.  Rabarbra og jordbær gjør seg også godt sammen. Du kan også blande ulike bær fra skogen for et skogsbær syltetøy. Ellers gjør bringebær og lime seg, bjørnebær og lime eller bjørnebær med kardemomme, tranebær og appelsin, bringebær eller jordbær med ingefær.  Eksperimenter med smaker! Det kan bli herlige syltetøy av det!

 

Her er en god artikkel skrevet av Sofie Railo om safting og sylting.

Tips fra Lise Finckenhagen finner du her.

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (1 vote cast)
Tid for sylting!, 7.0 out of 10 based on 1 rating

3 Responses to “Tid for sylting!”

  1. Katrine sier:

    Hei! Jeg har gjort som deg, redusert mengden sukker til fordel for stevia. Som tykningsmiddel kokte jeg opp litt vann/tynn saft av knust bær med glatinpulver i. når gelatinnen var oppløst, blandet jeg dette i de kalde mosa bærene. Gelatinen ble da et fortyningsmiddel, pluss at gelatin er rein helsekost for tarmen :) Jeg presset et par båter sitron sammmen med syltetøyet forsi jeg innbiller meg at det er litt konserverende. Mitt syltetøy holdt seg fint slik i kjøleskap 1 uke.

  2. Sofie sier:

    Takk for rosen. Veldig hyggelig å se at andre har nytte av det jeg har publisert. Vil samtidig gi deg en stor takk tilbake for mange gode tips på bloggen din. Har besøkt den flere ganger, men ikke sett denne artikkelen før i dag.

Legg igjen en kommentar