Grønne smoothie tips!

I grønne smoothier putter man gjerne mye grønnsaker. Jo grønnere jo bedre! Mørkegrønne grønnnsaker inneholder mye kalsium. Det er derfor ikke en nødvendighet å tilføre disse smoothiene meieriprodukter selv om de serveres til barn! De får mer enn nok av kalsium fra grønnsakenen!

Forslag til grønnsaker som kan brukes i disse smoothiene er feks spinat, grønnkål, bladpersille, stangselleri, spirer fra bønner og frø, grønne salater, agurk, avocado, paprika. Du kan tom bruke løvetannblader. De skal helst være ganske ferske.

Det er også fullt mulig å bruke krydderplanter som feks basilikum, sitronmelisse, mynte og koriander.

Følgende grønnsaker egner seg ikke i grønne smoothier; gulrøtter, rødbeter, brokkoli, aubergine, squash, kål, erter og mais mm. Dette er grønnsaker som inneholder stivelse. Grønnsaker med stivelse er ingen god kombinasjon med frukt da det blandt annet skaper mye «gass» i magen. Du bør heller ikke tilsette så store mengder nøtter, frø og oljer i smoothien da dette også kan føre til gassdannelse. Smoothiene skal primært bestå av frukt og grønt!

Det er viktig å variere på grønnsakene du bruker. Grønnsaker inneholder alkaloider.  Hvis du feks daglig  starter dagen med en smoothie som inneholder spinat kan du risikere å få i deg litt for mye av den type alkaloider som er i spinat. Alkaloider er et form for giftstoff . Prøv derfor å varier på inneholdet i smoothiene. Da sikrer du også at du får tilført et bredt spekter av næringsstoffer. 

Hva med barn og grønne smoothier?

De fleste barn elsker grønne smoothier. For noen kan det nok være en tilvenning, men du kan fint introdusere grønne smoothier også for små barn. De bør imidlertid ikke være under 6 måneder. Begynne med å tilføre de 1 ts eller 2 og økt mengden gradvis.

Du bør lage smoothier til barn søtere enn til voksne. Bruk feks gjerne dadler som søtning. Juice er også et godt alternativ.  Etter hvert vil barna venne seg til smaken av smoothie og mengden av sødme i smoothien kan derfor reduseres gradvis. Pynt gjerne med litt frukt med friske farger.

Min erfaring er også at barn liker smoothien best hvis den er god og kald-nesten litt som is. Frys ev. ned noen gamle bananer etc som du tar frem for bruk i smoothien.

Hvis dere har barn som rett og slett ikke liker utseende på alt som er grønt er det en ide å servere smoothien i feks en kopp med lokk. Denne bør ikke være gjennomsiktig.

Ikke tving barn til å drikke smoothies!

Et flott sugerør kan også gjøre susen!

Her er noen tips på hvordan du kan lage den optimale smoothie

Lag smoothoen om morgenen. Lag gjerne en ekstra stor porsjon slik at du kan ha den med på jobben og drikke utover dagen. Den bør oppbevares kjølig, men den bør ikke fryses. Ha gerne emd deg en «kaffekopp» med lokk på vei til jobben. Ha smoothie istede for kaffe i denne!

Smoothien bør drikkes alene. Da opptar kroppen mest mulig næring fra grønnsakene og frukten.  Du kan spise hva du vil ca 40 minutter før eller etter at du har inntatt en smoothie.

Ikke bruk alt for mange ulike ingredienser. Kroppen har da vanskelig for å ta opp alle næringstoffene fra ingrediensene.

Bruk organisk frukt og grønnsaker når du får tak i dette. Da unngår du sprøytemidler. Organisk frukt og grønt inneholder 40 % mer antioksidanter enn konvensjonelt dyrket frukt og grønn jfr Quality Low Input food. Det beste er også å bruke frukt og grønt som er solmodnet. Dette er dessverre ikke bestandig så lett å få tak i i Norge.

Kilde; Green smoothie revolution av Victoria Boutenko.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (4 votes cast)
Grønne smoothie tips!, 7.0 out of 10 based on 4 ratings

Legg igjen en kommentar