Foreldre stresser seg syke

Er du en av de som føler deg aldri så lite stresset? Av og til, ofte, hele tiden….Hva med denne søte juletid? Stiger stressnivået til uante høyder?

Undertegnede kan iallefall skrive under på at stressnivået til tider er rimelig høyt. I hverdagen skal man rekke over 110 ting. Alt er ikke like lystbetont. Etter at jeg startet med denne siden, må jeg innrømme at jeg føler meg kanskje enda mer stresset fra tid til annet. Det som derimot er positivt for meg er at jeg elsker å jobbe med denne siden. Tiden bare flyr når jeg sitter her foran Pc’en eller når jeg står på kjøkkenet og prøver å finne på nye oppskrifter. En viktig ting må jeg også kommentere. Jeg har mye mer energi enn tidligere og blir sjeldent syk. Det er for meg et stort pluss! SÅ langt i høst har heller ingen i familien vært borte fra jobb, barnehage eller skole på tross av en stresset hverdag. Det gir meg energi og lyst til å jobbe videre!

Man skal ikke bare gjøre ting av plikt i hverdagen. Noe skal være gøy også. Jeg håper mange av dere får litt tid til å kose dere også midt oppi gaveinnkjøp, kakebaking, jule avslutninger osv osv.

Litt fakta

Amerikanse forskere ved Universitetet i Washington har nylig gjennomført en undersøkelse som sier at mødre kan stille så strenge krav til seg selv at det går på helsa løs. De kan bli depriemerte og dertil få søvnvansker, ensomhetsfølelse og konsentrasjonsvansker. Rådet fra forskerne er :

Tørr å gi slipp og lær å godta at ikke alt trenger å være perfekt bestandig!

Norske forskere er enige med resultatene fra den amerikanske undersøkelsen. Psykologiprofesser, Frode Thuen, mener at både fedre og mødre kan stresse seg syke. Alikevel mener også han at mødre er mest utsatt. Kvinner vil være perfekte både hjemme og på jobb. Mange ønsker en yrkeskarriere i tillegg til det perfekte hjem. Dette er ofte svært vanskelig å kombinere. Noen klarer det, men de fleste mødre føler imperfektheten.

Det er kanskje ikke til å undres over, at i familier hvor begge gjør en yrkeskarriere, er det nå mer å mer vanlig å få seg en au pair.  Da klarer mødrene å opprettholde den perfekte fasade. Spørsmålet er hvor nær kontakt man får med egne barn….Noen får kanskje mer overskudd til barna når de er hjemme, mens andre bare jobber enda mer.

Her er noen gode råd fra Oslo gestaltsenter:

  • Ha realistiske forventninger til deg selv som mor eller far. Husk at når dere blir foreldre for første gang, må dere selv få lov til å erfare ha som kreves.
  • Husk at barnetiden per definisjon er slitsom- og den mest eksistensielle tiden i ett menneskets liv.
  • Bli enig med partneren  om å ikke alltid ha det ryddig og skinnende rent i huset.
  • Husk at mangel på søvn gjør at du ikke kan prestere like mye på alle områder.
  • Ikke glem å leve livet. Mange tenker, bare jeg kommer igjennom dette så begynner livet. Feil-livet er her og nå.Lev nå! (
  • Våg å ta imot hjelp. Du kan ikke klare alt selv.
  • Ta valg. Barnetida er valgenes tid. Vi rekker ikke alt. Kilde; Dagbladet

Psykolog Ole Crister Lund er aktuell med boken. «Senk stresset i familielivet-mindfulnes i foreldrerollen». Han har følgende råd:

  • Gjør en ting om gangen, ha fokus på en arbeidsoppgave til du er ferdig med det.
  • Prioriter. Hva er viktigst? Velg bort det unødvendige og når mulig; velg det enkle.
  • Husk at «det perfekte» er ett uoppnåelig og stressfremkallende ideal, mens «godt nok» ofte er vel så bra og dessuten innenfor rekkevidde.
  • Prøv å sette realistiske mål som du har mulugheten til å innfri.
  • Legg inn noen korte pauser i løpet av dagen. Kilde; Dagbladet

 

Svenske Elisabeth Gummesson fikk selv erfare på kroppen hva det vil si å være perfekt. Hun stillte opp for alt og alle, med unntak av seg selv. Hun overså symptomer på en sviktende helse. Det endte med kollaps på åpen gate og dertil operasjon. Noen år senere fikk hun ett kraftig magesår og hun måtte igjen legges på operasjonsbordet.

Hun måtte ta tak i livet sitt. Hun bestemte seg for å hoppe av sin yrjeskarriere og heller satse på å jobbe med det hun virkelig likte-mennesker. Det førte henne videre til blandt annet coach utdanning . I dag jobber hun som foreleser og forfatter. Hun lever fortsatt ett aktivt liv, men kan i stor grad styre det selv. En drøm for mange….?!

Kanskje, kanskje ikke… Det er uansett viktig at du forsøker å finne ut hvordan du ønsker å leve ditt liv. Prioriter det som er viktigst for deg og familien. Hjemmet må uansett ikke se eprfekt ut hele tiden.

Undertegnede skriver jo mye om mat. Den skal være selvlaget. Jeg innser at jeg av til må  ty til enkle løsninger. Kanskje burde jeg ha gitt slipp litt oftere. Alt må ikke bestandig være så utrolig perfekt..!

 Det viktigste er at hverdagen stort sett preges av god og sunn mat, men unntak kan selvfølgelig gjøres!

Elisabeths råd er følgende:

  1. Ta problemer på alvor! Vi kan selv velge hvordan vi vil leve våre liv. Man har kanskje stort press på jobb, eller økonomiske utfordringer som man ikke kan styre i så stor grad, men man kan velge hvordan man reagerer og tenker på ting.
  2. Hvilke venner vil du ha? Jeg pleier å si; hvis du hadde seks måneder igjen å leve, hvilke mennesker ville du prioritert å bruke tid på? Hvem ville du fortsatt hatt kontakt med?
  3. Hva ville du gjort? På samme måte; hvis du hadde seks måneder igjen, hva ville du bruke tida på? Hvis du fikk bestemme, hva ville du ha valgt. Det skjer ofte veldig mye spennende når vi begynner å tenke slik. Som regel kommer folk frem til ting som ikke koster noe. Det er enkle ting vi ønske, som å være mer sammen med familien, eller å danse mer.
  4. Lek mer! Vi er så voksne hele tiden og så pliktoppfyllende. Slutter vi på jobb kl fem, tør vi ikke å gå fem på. Alle mennesker har hatt interesser som barn. Når jeg jobber med perfeksjonister, ber jeg dem ofte å begynne å gjøre ting som gjorde dem glad da de var barn, som å male eller spille ett instrument.
  5. Si nei!  Tenk; hva vil jeg si nei til og hva vil jeg si ja til i livet mitt. Et nei på den ene siden er ett ja til noe annet.
  6. Den minste endringen.  Hva er den minste endringen du kan gjøre i livet ditt i dag? Kan du avlyse et møte eller noen middagsplaner, om du heller vil gjøre noe annet? Begynn der.  Kilde; Dagbladet 1 september 2011.

Elisabeth Gummesson er nå ute med boka; «God nok-Fri deg fra perfeksjonismen»

Dessverre er stress blitt en «folkesykdom». Stresset i seg selv fører igjen til andre sykdommer. Autoimmune sykdommer er for eksempel på sterk fremmarsj. Det er ikke bare dårlig mat og en usunn livsstil som kan bygge opp under slike sykdommer…

Stress ned folkens! Jeg skal forsøke dette selv!  Kanskje blir ikke oppfølgingen av denne nettsiden så veldig stor sånn oppunder jul…

Med ønske om en førjulstid som også innebærer litt kos!!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar