Hva er mindfulness?

Vi lever i ett samfunn hvor prestasjon og evnen til å yte står i fokus. Materialistiske goder står for mange som en svært viktig verdi. Vi jobber og sliter for å eie og ha det best mulig.

Er det rart at vi blitt ett samfunn full av stress og og fysiske og psykiske plager som setter seg i kroppen….?

Hva er det egenlig som har den høyeste verdi i livet vårt ? Lever vi virkelig etter disse?

Det er Jon Kabat-Zinn som står bak  «mindfulnessbegrebet. Han utviklet behandlignsformen på slutten av 70 tallet.

Mindfulness based stress reduction (MBSR) er en metode for å redusere stress, inspirert fra buddhistisk tenkende

En sentral setning i mindfullness er:

«Bevisst tiltedeværelse, i øyeblikket, uten å dømme»

Hva i all verden betyr det?

Det betyr som setningen sier at du skal være helt tilstede her og nå. Du skal ikke la deg styre og dømme av tankene som farer rundt i hodet ditt. De sier deg kanskje at nå gjorde jeg noe dumt, nå «dreit» jeg meg skikkelig ut, hva sier ikke de andre nå… Forresten hva i alll verden skal vi ha til middag i dag? Rekker jeg å hente barna?. Jeg har så knapp tid….

Hvis du setter deg ned og kjenner på øyeblikket blir du klar over hvor mange tanker som virkelig flyr rundt «der inne».

Tankene blir ofte til ord…

Det som lager ditt indre stress er tankene…

I mindfulnesstrening er det sentralt å lære seg å gi slipp på tenkte problemer. Husk de er bare en tankte! Det er absolutt ikke sikkert at de blir en realitet. Trolig er sannsynligheten størst for at tankene skal bli en realitet hvis du konstant fokuserer på de.

Aksept

I mindfulness er det viktig å akseptere. Hva vil dette si…?

Det som har skjedd har skjedd. Det er ikke noe som nå kan gjøres for å forandre på det. Spørsmålet er derfor om man skal bruke tid på feks  å ergre seg over det som har skjedd, dvele i fortiden, tenke på hva jeg skulle ha sagt  om og hvis osv…

Ok, det har skjedd. Aksepter det og gå videre!

Fakta er fakte! Irritasjon, «banning og sverting» fører bare til tap av energi. Tenk heller; hva er det beste jeg kan gjøre i denne situasjonen. Ofte går vi faktisk til krig mot virkeligheten. Virkeligheten kan vi aldri vinne. Forhold deg til livet slik det er.  Akseptering er den eneste veien ut av lidelsen jfr  Ph. D Marcha Linehan.

Å akseptere betyr at du er åpen nok til å romme all din erfaring. Jeg er ikke tankene eller følesene mine. Når du møter vanskeligheter ikke løp, men aksepter….

Hva er i fokus i dagens samfunn?

Prestasjon er en viktig verdi i dagens samfunn. Vi sier til oss selv. Jeg er den jeg er i kraft av min  historie.

Prestasjon er en kortvarig glede. Vi jager videre etter å prestere. Finner vi da lykken…?

I følge mindfulness er ikke neste øyeblikk definert av fortiden min..

Er det mulig å finne lykken?

Det høres for godt ut til å være sandt, at en teori kalt «mindfulness» kan skape lykke….

Hva er det som bestemmer din livsvei?

Hva er det som er virkelig viktig for deg?

Verdier er stemmen fra ditt aller innerste.

Ett kinesisk ordtak sier:

Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt – blir du stående hele livet på ett ben.

Du har ett valg. Hva har faktisk betydning i livet ditt.

Se deg selv på ditt eget dødsleie. Hva ville du brukt livet ditt til for å finne fred…?

Spørr deg selv; hva er det jeg alltid har ønsket å gjøre, men som jeg ikke har fått gjort?

Sett gjerne opp en liste over dine 10 viktigste verdier! Faktisk er det få mennesker som setter jobb høyt opp på denne listen. Det er de nære relasjoner som for de aller fleste mennesker er viktigst.

Mindfulness og meditasjon

I mindfulness er meditasjon viktig. Det er en enkel vestliggjort form for meditasjon som konsentrer på  pusten. For å praktisere mindfulness er meditasjon en forutsetning.

Du trenger ikke å meditere mange timer om dagen. 5-10 minutter kan være nok- bare du gjør det systematisk.

Det handler om å fokusere på pusten. Pusten er som ett «anker» i meditasjonen. Det er ikke slika at det er selve pusten som er det viktigste. Det er tilstedeværelsen i øyeblikket som er viktig. Pusten er i oss hele tiden. Det er derfor pusten er valgt som meditasjonsfokus.

Dette er kun noen stikkord for meditasjonsteknikken:

  • Finn en god stilling
  • Slapp av i hele kroppen med bena godt plantet på gulvet. Henden kan hvile på fanget eller på armlenet.
  • Fokuser deretter på pusten. Konsentrer deg ikke om å puste i ett spesielt mønster. Observer kun pusten din.
  • Det er lett å miste fokus. Det er helt normalt. Tanker og lyder kan få oss vekk fra fokus. Når du merker at du mister fokus; kom da tilbake til «pustens anker» som sitter i magen.

Når man sitter stille og konsentrer om pusten kjenner man lett på hvor mange tanker man egentlig har i hodet på en gang. La deg ikke styre av tankene, men aksepter at de er der og vend tilbake til pusten.

Det er ikke uvanlig å føle på en rastløshet når man begynner å praktisere mindfulness meditasjon. Denne følelsen vil forsvinne over tid. For at du i det hele skal merke noen effekt av meditasjonen må du meditere i minimum 1 måned.

Meditasjon er ikke nok en ting som du må gjøre…

Meditasjon er din tid hvor du kan få en følelse av å bare være.

Ett fokusert sinn er en naturlig glede. Alt det vi søker er i oss selv. Det konsentrerte, harmoniske sinnet.

Her er en link til Jon Kabat-Zinn. Har får du en god innføring i hva mindfullness dreier seg om.

Hvis du ønsker å ha en kort pause på feks jobben kan du legge inn denne «Mindfulnessklokken»

Ett fokusert og konsentrert sinn vil øke din tilstedeværelse også på jobben.

Kilde; Kurs på Intui, ved Viggo Johansen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.7/10 (3 votes cast)
Hva er mindfulness?, 6.7 out of 10 based on 3 ratings

Legg igjen en kommentar