Mindfulness og forskning

Mindfulness er et begrep som er på full fart inn i vestlig tenkemåte.

Tradisjonelt har vestlig tenkemåte vært konentrert om teknolgiske tenkemåter. Alt skal forklares ut ifra en rasjonell tanke. Den naturvitenskapelige tenkempåten er preget av et årsk-virkningsforhold. Alt som kan bevises gjennom forskning har en verdi.

Den sørøst asiatiske tankemåten har vært preget av studie av mennesket hvor det viktige har vært å forstå mennesket.

Den vestlige rasjonelle tankemåten har tildels forkastet denne tankegangen. Det er det fysiske og det som kan beskrives gjennom faktisk forkning som har verdi.

Dette er nå til en viss grad under endring. Grunnen er nok at det  i dag kommer mer og mer forskning omkring emnet «Mindfulness». Når vi i vesten kan få faktiske bevis for at denne tankegangen virkelig fungerer begynner det straks å bli mer interressant. Dette vil jeg tro er en viktig  grunn til at «Mindfulness» kommer mer og mer inn som en behandligsform også i helsevesenet.

Det er Jon Kabat-Zinn som står bak  «mindfulnessbegrebet. Han utviklet behandlignsformen på slutten av 70 tallet.

Mindfulness based stress reduction (MBSR) er en metode for å redusere stress, inspirert fra buddhistisk tenkende. Selv kaller Kabat-Zinn  meditasjonen dyp healing. ”Coming to Our Senses: Healing Ourselves and the World Through Mindfulness” er også tittelen på  en av bøkene han har utgitt.

Hans metode for oppmerksomhetstrening og stressmestring har god dokumentasjon for bedring av livskvalitet for mange typer fysiske og psykiske lidelser  så vel som bedring i folks dagligliv.

Oslo Universitetssykehus har såvidt begynt å bruke metoden  i behandling av angslidelser, tvanglidelser, stressmestring og posttraumatisk stress, sammen med kognitiv adferdsterapi – både i grupper og individuelt. Men tilbudet er helt i startgropen, så det er ikke så mye å få vite om virkning enda. Se forøvrig følgende link.

Forskning viser at «Mindfulness»  blandt annet gir følgende effekter:

  • økt fokus og konsentrasjon
  • økt evne til empati
  • redukjson av stress
  • økt mentalt velvære
  • reduserer sinne med opptil 40 %
  • øker søvnkvaliteten med opp mot 35 %
  • en stabilisering av blodtrykk. Har du ett høyt blodtrykk reduseres dette. Har du ett lavt blodtrykk stiger dette.
  • emosjonell stabilitet
  • en forsterking av immunsystemet
  • økt livskvalitet

Richard Davidson har gjort mye forskning omkring emnet Mindfulness. Se link på Wikpedia over hans publikasjoner.

Linda E. Carlson har forsket på mindfulness og hvordan dette blandt annet påvirker søvnen.

Se forøvrig  denne linken; Health: Mental exercise like meditation can literally change our minds

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

2 Responses to “Mindfulness og forskning”

  1. elin sier:

    Mindfullness er et fantastisk nyttig og verdifullt verktøy i en hektisk hverdag. Flott innlegg :-)

    • yskjellu sier:

      HAr veldig sansen for det selv. Jeg har iallefall hatt godt utbytte av det! Lykke til med kurset som livsstilscoach og mindfullness instruktør!

Legg igjen en kommentar