Hvitløk

Hvitløk er ett av de eldste former for helsebringende mat som finnes på kloden. Hvitløk har mange postive effekter på helsa. De viktigste er:

  • Senker kolesterolet. Det ser ut til at det totale kolesterolet går ned. Det dårlige kolesterolet LDL reduseres, mens det gode kolesterolet stiger, HDL.Triglyseridnivået synker også.
  • Hvitløk kan redusere plakk/arteriosklerose i årene. Samtidig har hvitløk en blodfortynnende effekt.  Dermed reduseres faren for hjerte og karsykdom.
  • Det er noen studier som indikerer at visse former for kreft kan motvirkes ved inntak av hvitløk. Andre studier konkluderer ikke med dette.
  • Kan dempe betennelsestilstander som feks forkjølelse. Hvis du spiser hvitløk hver dag kan det betraktelig redusere sannsynligheten din for å bli forkjølet.

De gode egenskapene i hvitløken kommer best frem når den kuttes opp. Hvis du svelger hvitløken hel får den minimalt med effekt. Det er best å ta hvitløken i maten like før den skal serveres. Hvis maten varmes i mikrobølgeovnene vil egenskapene til hvitløken forsvinne.

I hvitløk finnes ett enzym som heter allinase. Når allinase reagerer med en aminosyrer dannes allisin.  Det er allisin som har den helsebringende effekten. Allisin kan ta på seg skylden for den karakteristiske hviløksslukten. Hvis du vurdere å ta hvitløkskapsler må du være helt sikker på at disse inneholder allisin. Det er en del usikkerhet knyttet til hvitløkskapsler. Mange mener at når kapslene ikke lukter så inneholder de ikke dette stoffet.

Det er sannsynlig at det er nødvendig med ganske store mengder hvitløk for å ha en helsebringende effekt. Helsenett mener derfor at hvitløk fortrinnsvis vil ha en kulinarisk effekt.

 Her er noen linker som underbygger de helsbringende effektene:

Kilde; Jonny Bowden

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar