"/>

Spirulina

Hva er egentlig spirulina?

Spirulina er en alge. Algen er svært rik på klorofyll, proteiner, beta karotiner (antioksidanter) samt den gunstige fettsyren GLA. Spirulina inneholder også ett pigment som kalles phycocyanin. Phycocyanin inneholder antioksidanter og anti betennelsesdempende stoffer.

Spirulina defineres som supermat.

Spirulina kan kjøpes som både kapsler og pulver. Det er svært kostbart. Det må nevnes at pulveret langt fra er noen nytelse for ganen…!

Det er ikke gjort så alt for mye forskning på denne fantastiske algen. Mange er skeptiske til den og mener at det vikigste er å spise sunt.

Dette sier Åse Andresen i Lommelegen:

Det skal også sies at selv om Spirulina helt klart inneholder mange næringsstoffer, er det få gode studier på de faktiske helseeffektene av å ta tilskuddet. Det viktigste for å forebygge sykdom og forbedre helsen er et sunt kosthold, fysisk aktivitet og en sunn livsstil forøvrig.

Leverandørene av dette algeproduktet mener spirulina har svært mange gode helseeffekter.

Følgende kan  nevnes:

  • 3 ganger mer protein enn fisk
  • 10 ganger mer kalsium enn melk
  • 50 ganger mer jern enn spinat
  • 100 ganger mer betakaroten enn gulrøter
  • 5 ganger mer klorofyll enn grønne blader
  • fullspektret B-vitamin
  • rik kilde til magnesium

Det er lite som tyder på at det er helsefarlig å ta spirulinatilskudd. En svensk studie  fra 2005 konkluderte med at spirulina inneholder nervegiften BMAA. Siden dette har det blitt gjennomført flere studier hvor man har undersøkt om det finnes spor av BMAA og microsystiner(skader leveren) i diverse spirulinaprodukter. I en av studiene fra Kina  fant man lave nivåer  av microsystiner. Kilde: Lommelegen

Hvis du er gravid eller ammer bør du oppsøke din fastlege før du begynner med spirulina. Det samme er tilfelle hvis du har hyperthyose.

Personlig har jeg forsøkt spirulina. Jeg har nok maks brukt det over 1 måneds tid Jeg har da ikke klart å komme opp i de dosene som produsenten anbefaler. Dette fordi pulveret er svært kvalmendes å innta samtidig som jeg ble svært «luftfyllt». Kan heller  ikke si jeg merket noen forskjell på kroppen.  Det blir nok ingen slager i vårt hjem! Prisen passer dessuten ikke for så mange familiers lommebok!

Du kan lese mer om spirulina på linkene under:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar