Angst

 Alle mennesker kan merke angst. Dessverre styres mange ubevisst av angsten fordi de ikke kjenner angstens natur. Angsten kan reguleres slik at den gjør ditt liv bedre i stedet  for å begrense deg.

Det er normalt å grue seg før man for eksempel skal prestere noe. Hjernen reagerer også når det er fare på ferde. Vi blir redde og løper unna faren Dette er noe alle mennesker opplever. Det er når angsten tar overhånd at det begynner å bli ett problem. Det er når normale angstreaksjoner setter seg som symptomer at det er snakk om klinisk sykdom. Dette kan opptre som hjertebank og svetting samt at pusten øker. Mennesker som sliter med angst er opptatt av det aller verste som kan skje. ” Jeg dør eller besvimer. Det skjer noe forferdelig” Når mennesker opplever angst handler de for å motvirke angsten og hjernen faller til ro igjen når faren er over. For mennesker som lider av angst vil ikke ”farefølelsen” gå over. De kommer inn i en ond sirkel hvor symptomene bare forsterkes. Faren overdrives – helt urealistisk. De glemmer at de faktisk har evner til selv å komme ut av situasjonen. Angsten oppleves som en svært ubehagelig tilstand som ikke lar seg kontrollere.

Angsten kan oppleves i daglige situasjoner. For eksempel er det vanlig å føle angst for andres bedømmelse av en. Kanskje er man invitert på en fest hvor man kjenner flere av personene, men angsten for å bli bedømt negativt, komme til kort og bli gjort til latter tar helt overhånd. I stedet for å møte situasjonen lar man være å gå. Noen kan også føle angst for noe så dagligdags som å gå i butikken eller ta bussen.  Typisk for en person med angst er å unngå situasjon og flykte. De tenker at dette vil jeg ikke klare. De tror at andre tenker at jeg er dum og verdiløs. Unnvikelsesreaksjonen forsterker angsten. Eneste utvei er å flykte. Kanskje hjem og i senga . Kanskje roer man seg først lenge etter at man har lagt seg under dyna.  En normal frisk person lærer seg å kjenne på angsten og vet selv hva som forårsaker den. De gjør noe med det. En person som lider av angst gjør alt for å unngå å  kjenne på den vonde følelsen, men å flykte fra den gjør bare tingene verre. De fleste angstanfall handler om innbilt fare. Friske personer forstår at ”dette er bare noe jeg innbiller meg i mitt eget hode.” For den syke kan tankene være svært så realistiske.

Hvordan skal en person med angst få en bedre hverdag?

De må lære seg å kjenne på hva som utløser angsten.  Når det vet det er det letter å vite hva de skal gjøre med den.  Det beste er å blir i situasjonen som skaper angst og kjenner på den, puster rolig og gjør forskjellige ting. For eksempel kontakte andre mennesker og være sammen med de til det går over. Å snakke om det kan hjelpe. Man skal helst ikke være alene under ett angst anfall.

Man må lære seg  til å kjenne på sine følelser og reaksjoner. Hvis jeg blir i denne situasjonen og følelsen kan det faktisk hende at det går bra….Følelsen av for eksempel skam og skyld var ikke så ille å kjenne på som jeg trodde. Jeg overlevde den faktisk!

Det beste middelet mot angst er å trives å dyrke lykken og gleden i livet. Det handler ikke om å jakte på lykken, men å skape den. Man skal gå etter det man har bruk for i livet sitt – så man kan leve ett liv som er meningsfullt og som gir en tilfredshet. En god metode er å gjøre det til en vane å ha konstruktive mål.

 De fleste psykiske vaner som skal endres handler om tankene. Man må forandre tankene for å endre følelsene. Det kan av og til være vanskelig å tenke positivt og samtidig holde seg innenfor realistiske rammer.

Her er noen råd som kan være med på å gjøre livet mindre vanskelig…

  1. Hold deg i god fysisk form så vil du også mentalt føle deg sterkere
  2. Unngå for mye koffein og sukker- det får blodsukkeret til å svinge.
  3. Få nok vitaminer. C vitaminer reduserer stress, B –vitaminer styrker nervesystemet, Magnesium styrker hjertet og Omega 3 reduserer depresjon.
  4. Vær bevisst på dine tanker og korriger dem når de er på avveie
  5. Lær å oppsøke situasjoner som utfordrer deg og merk at du blir sterkere av å konfrontere vanskelige ting.
  6. Erkjenn at du får angst og tren deg i selv å møte situasjonen.
  7. Tren deg i å holde ett positivt fokus. Spør deg selv: ” Hva er det beste som kan skje”?
  8. Dyrk lykken! Fyll dit liv med ting som gjør deg stolt og glad!
  9. Forsøk å få både følelsesmessige og kroppslige behov dekket og erkjenn når du er på avveie. For eksempel alkohol, godterier og dårlige bekjentskaper
  10. Gå etter det du har behov for å unngå det som er skadelig for deg.

 

 

Kilde: Irene Oestrich, psykolog, ph.d og spesialist i psykoterapi. Vermø online.

Forfatter av: Slip angsten –gør op med frihedens værste fjende (DK)

 

Hvis du lider av angst finnes det hjelp å få. Din fastlege han henvise deg til en lokal poliklinikk. Det er vanligvis litt ventetid for å få time. Timene er gratis. Du kan også henvises til en psykolog som har avtale med det offentlige. Her kan det også være lang ventetid.

Alternativt må du selv ta kontakt med en privatpraktiserende psykolog. Da må du selv betale timene.

Ett godt alternativ er Angstringen.

De har lokale kontor i hvert fylke.

Nøl ikke med å søke hjelp hvis angsten dominerer hverdagen din.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar