Hvilken mat senker kolesterolet?

For å få ned kolesterolet er det viktig å spise mat som senker det «dårlige» kolesterolet – LDL og og kutte ned på mat som gjør at LDL stiger til himmels.

Her er eksempler  på mat som gjør at LDL synker:

  • havre
  • bygg og andre hele korn
  • fiber, feks loppefrø
  • bønner
  • aubergine og okra
  • vegetabilske oljer som linfrø,raps, solsikke og oliven. De bør ikke være raffinerte.
  • nøtter
  • epler, grapefrukt, jordbær og sitrusfrukt, inneholder pectin
  • fet fisk
  • blåbær
  • yoghurt med aktive kulturer(probiotika) feks biola
  •  rødvin, maks 1 enhet for kvinner, 2 enheter for menn
  • avocado
  • spis mest mulig grønnsaker og frukt. Gjerne 0,5 kilo per dag. De inneholder fiber.

Igjen er kokosnøtt olje ett diskusjonsemne. Det er gjort en del forskning som viser at LDL synker samtidig som HLD stiger. Så langt anbefaler  alikevel ikke helsemyndigheter  verden over bruk av kokossnøttolje fordi det inneholder mettet fett.

Soya er også omdiskutert. The Amerikan heart accosiation sier at soya ikke reduserer faren for hjerte og karsykdom.

Det er mye en kan gjøre selv for å ta vare på hjertet sitt. Stump røyken, pass på vekten din, spis mer frukt og grønnsaker – minst 5 om dagen, sist men ikke minst vær i fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag. Forskning viser at gevinsten er formidabel; du redusere risikoen for å få hjerte- kar sykdommer og sukkersyke med 50%. Har 30% redusert risiko for å utvikle høyt blodtrykk. Den gode nyheten er også at det aldri er for sent å starte, jo mer utfordrende utgangspunkt desto større er gevinsten og framgang. Kilde Tromso.no, 24.4.2010

 Det har også vist seg at det å spise mange regelmessige måltider (5-6 ganger) kan redusere LDL og totalt kolesterol med ca 5 %. HDL stiger imidlertid ikke. Kilde:British Medical Journal December 1, 2001;323:1286

Det er også viktig å holde seg unna ferdig mat. Lag maten selv! Da unngår du bruk av tilsetningsstoffer, raffinert palmeolje og transfett.

Transfett er absolutt versting når det gjelder negativ påvirkning på kolesterolet. Frittert mat inneholder mye transfett. Det er også påvist at en del margarin og andre såkalte sunne fettkilder inneholder transfett.  .  Kilde: Professor Walter Willet, Harvard University.

Her kan du lese mer om hva som gjelder for Norge.

 

Spis  minst mulig sukker og annen mat som gir deg høy GI (glukemisk indeks). Feks kaker, loff,  hvit pasta og ris.

Hold deg også  unna produkter med kunstige sukkertilsetninger som feks aspartam.

 

http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/20/1/5

http://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Heart_Letter/2009/October/11-foods-that-lower-cholesterol

http://www.health.harvard.edu/newsweek/Understanding_Cholesterol.htm

http://www.livestrong.com/article/252468-foods-to-lower-ldl-cholesterol-levels/

http://forum.lowcarber.org/showthread.php?t=49822

http://www.lifemojo.com/lifestyle/foods-å-senke-kolesterol-3684819/no

http://www.naturalnews.com/002692_health_food_foods.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Legg igjen en kommentar